La inversió en ‘start-ups’ espanyoles cau un 42%

Europa, on hi ha un descens generalitzat pel que fa al capital invertit, s’han registrat més empreses tecnològiques de nova creació que als Estats Units

Categories:

Redacció

L’energia i la intel·ligència artificial són dues de les tecnologies que més han crescut en interès respecte a anys anteriors
L’energia i la intel·ligència artificial són dues de les tecnologies que més han crescut en interès respecte a anys anteriors | Marc Mueller (Pexels)

L’Estat espanyol ha registrat aquest 2023 una caiguda del 42% de la inversió en start-ups respecte a l’any anterior. Segons l’informe anual de la companyia Atomico, State of European Tech, el capital invertit ha estat de 1.600 milions de dòlars i situen el país en quarta posició a Europa pel que fa al finançament de les empreses emergents, per darrere del Regne Unit, França i Alemanya. Al continent, la baixada ha estat generalitzada, reduint-la gairebé a la meitat: dels 82.000 milions de 2022 als 45.000 d’enguany.

Tot i els resultats a la baixa que es presenten, els elaboradors de l’informe apunten que el sector tecnològic europeu ha aconseguit estabilitzar-se, com demostra el fet que en els últims dotze mesos s’han creat més empreses al continent que als Estats Units. A més, el valor de l’ecosistema europeu arriba als tres bilions de dòlars, recuperant així el màxim històric registrat l’any 2021. Un altre aspecte que es destaca de l’estudi és el canvi de tendència pel que fa al flux de talent, ja que arriben més professionals dels que se’n van. Aquests procedeixen, sobretot, del mercat estatunidenc, indi i canadenc.

L’energia i la IA, les tecnologies que més creixen

Pel que fa a la distribució del capital, el sector que desperta més interès aquest any és el del carboni i l’energia, amb el 26,6% de les inversions, mentre que fa dos anys representava el 9,5%. El segueixen, pràcticament igualats, el sector dels software (15,9%) i el de la salut (14,7%). Atomico explica aquest canvi de tendència per dos motius:  per l’interès que genera la transició verda i ecològica i per la desacceleració d’altres mercats com les finances i assegurances (10%) o les infraestructures digitals (7,3%).

 

En relació amb la intel·ligència artificial (IA), Europa ha registrat un increment del nombre total inversions enguany igualant el 2021, que va significar l’any rècord. S’han aconseguit més d’onze rondes de 100 milions de dòlars o més, però en aquesta matèria encara s’està lluny dels Estats Units, on s’ubiquen les principals companyies d’aquesta tecnologia com OpenAI o Anthropic. Enguany, les empreses estatunidenques dedicades a la IA han assolit 37 rondes de 100 milions o més.

L’informe aprofita l’ocasió per destacar la feina feta per les empreses emergents a l’hora d’assumir desafiaments tecnològicament complexes com són el canvi climàtic o la salut. Alhora, reclama a les administracions europees més esforços per impulsar la transformació digital com un marc regulador amb més marge i programes que incentivin la innovació.