Neix La Guixeta, l’alternativa catalana i descentralitzada a YouTube per al sector cultural
La plataforma de codi obert segueix els valors de l’economia social i solidària i implementa mecanismes de finançament col·lectiu heretats de Goteo
Categories:
Internet és plena de continguts audiovisuals diversos i interessants, però moltes vegades es troben concentrats en plataformes digitals d’empreses multinacionals, com YouTube (Google) o Twitch (Amazon). És cert que existeixen portals com ClapClap que busquen visibilitzar els creadors locals i fer-ne comunitat, però l’allotjament i compartiment dels vídeos continua depenent dels gegants tecnològics, que aglomeren grans quantitats de dades de visualització del públic per alimentar els algoritmes de recomanació. Amb la voluntat de trencar amb aquesta relació, BitLab Cooperativa, Quesoni i Platoniq Foundation han unit forces per llançar La Guixeta, una nova plataforma digital per a continguts audiovisuals i culturals en català basada en tecnologies independents i ètiques.
L’origen del projecte es remunta fins al confinament durant la pandèmia, moment en què molts espectacles i actuacions culturals van haver de cancel·lar-se per força major. En aquell moment de digitalització accelerada, un grup d’entitats de l’Economia Social i Solidària (ESS) es van organitzar al voltant del projecte PlataformESS per evitar transmetre continguts a través de portals de grans empreses com YouTube, Facebook o Instagram. “La Guixeta no és altra cosa que fer cultura lliure sense dependre de les grans plataformes”, assegura el coordinador de BitLab Cooperativa, Víctor Jiménez. “Els grans proveïdors són molt opacs, no sabem com s’exploten comercialment les nostres dades ni quins algoritmes alimenten”, critica. Els impulsors defineixen la iniciativa com una “plataforma digital en construcció”, ja que s’obrirà al públic el 2024, però es continuarà treballant tant a escala tecnològica com de continguts.
Jiménez: “La Guixeta no és altra cosa que fer cultura lliure sense dependre de les grans plataformes”
És per aquests motius que han volgut impulsar una plataforma basada en codi obert, de manera que “qualsevol persona pugui veure el codi o contribuir amb les seves aportacions” i, així, tenir clar què s’està fent amb la seva informació. Per construir el portal, l’equip impulsor s’ha basat en dues tecnologies ja existents: el servei de vídeos i streamings PeerTube, una plataforma de vídeo federada i descentralitzada gestionada per l’associació francesa sense ànim de lucre Framasoft; i la plataforma de finançament col·lectiu Goteo, de la qual n’implementa els sistemes de pagament. “Al final són tot un seguit d’eines de codi obert que s’han desenvolupat sota la lògica del suport mutu, per crear contingut amb una altra mirada”, sintetitza el coordinador de BitLab.
De la mateixa manera que es vol evitar la intromissió de grans plataformes en la gestió de dades, també es busca potenciar una relació més directa, sense intermediaris, entre les creadores i el seu públic, a qui a Jiménez li agrada referir-s’hi com a subscriptores: “D’entrada, tot el contingut a la plataforma estarà en obert, i tu com a usuària-consumidora responsable, si t’agrada, podràs fer una petita donació. Però la premissa és que gran part del contingut estarà vinculat al suport mutu. Per nosaltres és molt important oferir una alternativa tecno-ètica a Patreon i totes aquestes plataformes”.
Un suport a les actuacions en viu
Però què es podrà veure a La Guixeta? Una de les seves prioritats és actuar com a complement de les actuacions i espectacles culturals vinculats a l’ESS. “Partim dels espectacles presencials, però oferim la possibilitat de documentar-los amb vídeo per després tenir una experiència en digital per la gent que, per un motiu o altre, no pugui venir. Volem generar noves finestres per monetitzar el contingut que passa en presencial”, desenvolupa Jiménez. El primer contingut confirmat és el late show d’Ana Polo Santa Paciència, però l’equip ja ha establert converses amb múltiples creadores culturals, i també amb entitats interessades a crear continguts informatius o de debat. “En col·laboració amb La Fera, hem fet un pilot anomenat Diàlegs Migrants en què s’han plantejat tot un seguit de trobades per identificar problemàtiques socials i s’han generat unes videocreacions per reflexionar al seu voltant”, avança Jiménez.
Això no vol dir que el projecte no estigui obert a continguts nadius d’internet, com els que s’acostumen a associar als youtubers i retransmissors més tradicionals, però sí que s’hauran d’adaptar a la visió del projecte: “No crec que a una creadora que té un canal a YouTube amb ingressos de 5.000 euros estigui interessada. O potser sí, però el que intentem és generar suport mutu, que una part dels ingressos vagi a un fons comú per impulsar projectes”. En aquesta línia, malgrat que encara es troba en desenvolupament, l’equip treballa en un “model de responsabilitat social audiovisual” que aclareixi les línies que s’haurien de seguir. Un document que, això sí, volen “consensuar amb la comunitat de creadores” per adequar-lo a les seves necessitats.