Multen TikTok amb 345 MEUR per no protegir correctament les dades personals dels menors
La plataforma xinesa tindrà un marge de tres mesos per corregir els “patrons qüestionables” identificats per la Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda
Categories:
La Comissió de Protecció de Dades d'Irlanda ha imposat una multa de 345 milions d'euros a TikTok per infringir les normes de tractament de dades i privacitat dels menors d’edat fixades en el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) de la UE. La sanció arriba després que l'organisme obrís una investigació de gairebé dos anys —iniciada el setembre de 2021—, on va detectar “patrons qüestionables” pel que fa al compliment de la normativa. Més enllà de la multa econòmica, la comissió dona un marge de tres mesos a l'empresa per resoldre la situació, segons ha informat aquest divendres en un comunicat.
L'escrit presentat per l'autoritat irlandesa posa de manifest que TikTok configurava els perfils dels nous usuaris menors com a “públics” per defecte, permetent d'aquesta manera que qualsevol persona pogués visualitzar el contingut. La comissió també assenyala que la xarxa social xinesa no feia les comprovacions pertinents per verificar si el compte d'un usuari menor d'edat estava vinculat al dels seus pares o tutors legals. Segons l'autoritat, això permetia als menors intercanviar missatges directes amb altres usuaris majors de 16 anys, cosa que implicava “seriosos riscos per als usuaris menors”.
A més, l'organisme denuncia “manca de transparència” per part de TikTok a l'hora de proporcionar informació als usuaris i acusa l'empresa de pràctiques “qüestionables” perquè les persones registrades a la plataforma acceptessin condicions “intrusives” en relació amb la protecció de la seva privacitat.
No és la primera vegada que la Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda sanciona una gran empresa tecnològica per infringir les normes de l’RGPD referides a la privacitat dels menors d’edat. El setembre de 2022, l’organisme va imposar una multa de 405 milions d’euros a Meta per no protegir correctament les dades personals dels infants a Instagram. Arran d'aquesta decisió, l’empresa ha enfortit els mecanismes de seguretat, i des d’aquest gener ha limitat la publicitat personalitzada dirigida als menors de 18 anys tant a Facebook com a Instagram. Una funcionalitat que també ha començat a aplicar TikTok des d’aquest mes d’agost, probablement com a resposta als temors que l’aplicació suscitava tant a Europa com als Estats Units.