Les empreses dedicades a la IoT facturen més de 1.585 MEUR a Catalunya
El sector està format per gairebé 300 empreses i dona feina a més de 6.700 persones, un 48% més que el 2021
Categories:
Un total de 294 empreses catalanes es dediquen al desenvolupament de tecnologies basades en la internet de les coses (IoT per les sigles en anglès), d’acord amb un informe elaborat per l’agència per la competitivitat de l’empresa (ACCIÓ) del Departament d’Empresa i Treball. L’estudi assenyala que el sector ha facturat més de 1.585 milions d’euros durant el 2022, un 7,1% més que l’any anterior, i dona feina a més de 6.700 persones, la qual cosa suposa un increment de gairebé el 50%.
Les dades de l’informe identifiquen l’ecosistema com una indústria relativament jove, atès que fins al 41,8% de les corporacions tenen menys de 10 anys. Les pimes monopolitzen el sector, ja que representen el 85,7% de les empreses, mentre que un 30,7% de les entitats s’identifiquen com a start-ups. ACCIÓ apunta que el subsector de la IoT és, juntament amb la intel·ligència artificial, el que presenta una facturació més elevada a Catalunya dins del que es coneix com a Indústria 4.0. En aquest sentit, gairebé la meitat de les empreses factura més d’un milió d’euros, mentre que el 25,4% supera els 10 milions.
De totes les companyies que desenvolupen solucions basades en la IoT, un 8,1% s’especialitza exclusivament en aquesta tècnica. L’informe identifica cinc tendències principals a Catalunya: el desenvolupament de sensors i automatització, la xarxa i el núvol, les plataformes i programari, la integració i la consultoria i serveis.
Una indústria exportadora
L’estudi també remarca la rellevància internacional que tenen les empreses catalanes del sector, ja que un 46,1% són exportadores de solucions. Aquest fet també es veu reflectit en l’atractiu que el Principat suposa per als inversors: segons dades d’fDi Markets recollides per ACCIÓ, Catalunya és la sisena regió europea en captació de projectes d’inversió estrangera en els darrers cinc anys, amb 136,2 milions d’euros repartits en nou projectes. D’altra banda, basant-se en dades de Crunchbase, Barcelona és la novena ciutat europea en valor de rondes d’inversió dins del sector de la IoT.
La internet de les coses és un dels sectors que més ha crescut a conseqüència de la pandèmia, ja que moltes empreses van començar a necessitar solucions remotes, com les indústries manufactureres, logístiques o l’agricultura. Segons dades de Statista, l’ecosistema va ingressar a escala global 213.000 milions de dòlars el 2022, i l’expectativa és que el 2030 aquesta xifra s’hagi duplicat.