La inversió pública en R+D+I supera els 1.000 MEUR a Catalunya

Els ajuts competitius a projectes empresarials de recerca i els destinats a centres tecnològics representen conjuntament un 4,3% dels fons

Redacció

La inversió de la Generalitat en R+D+I ha crescut un 5,9% respecte al 2020
La inversió de la Generalitat en R+D+I ha crescut un 5,9% respecte al 2020 | Bruno Scramgnon (Pexels)

La Generalitat de Catalunya ha executat un total de 1.019,39 milions d’euros en accions de finançament destinades a projectes de recerca, desenvolupament i innovació (R+D+I) durant l’any 2021, segons recull un informe presentat aquest dimarts pel Departament de Recerca i Universitats. Aquesta xifra suposa un increment del 5,9% respecte a l’exercici de 2020.

Les inversions estan classificades en quatre categories centrals. L’àmbit que ha rebut un suport econòmic més gran són les convocatòries competitives d’ajuts i aportacions basals als agents del sistema de coneixement, que representa el 36,66% del total. En segona posició es troba el finançament basal de les universitats públiques dedicat a l’R+D (35,25%), mentre que les partides destinades a l’Institut Català de la Salut (ICS) i al Servei Català de la Salut (CatSalut) representen el 26,34% de la inversió. Finalment, l’1,75% restant s’ha destinat a activitat d’R+D+I per innovar la mateixa administració pública.

Si posem el focus en el finançament basal, els centres de recerca CERCA són els que han captat més fons, amb 146,17 milions d’euros (un 14,34% del total), seguits pel finançament de recursos humans en R+D+I (7,08%). Els centres tecnològics catalans han captat un total de 21,09 milions d’euros, la qual cosa representa un 2,07% del total, mentre que els ajuts competitius a projectes empresarials d’R+D+I van arribar als 23,47 milions (2,30%).

Pel que fa a la distribució per conselleries, qui s’ha endut la porció del pastís més gran és el departament de Recerca i Universitats, amb un 58,29% del total, seguit pels departaments de Salut (30,91%), d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (3,8%) i d’Empresa i Treball (3,40%). La conselleria de Cultura ha captat entre un 0,5% i un 1,5% de les inversions, una forquilla en què també es troba el departament de Presidència i l’aleshores departament de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori.