La indústria d’avantguarda es diu 4.0

Dades, robots, impressió 3D i automatització són els ingredients de la transformació dels processos de producció per a una economia de valor afegit

Categories:

Aida Corón

Els robots són l'element més visible de la indústria 4.0 a l'Advanced Factories, però no són l'única peça clau de la transformació
Els robots són l'element més visible de la indústria 4.0 a l'Advanced Factories, però no són l'única peça clau de la transformació | MetaData

Braços mecànics, robots en forma de capsa capaços de desplaçar productes per les plantes industrials, ulleres de realitat virtual per visionar escenaris, algoritmes que calculen les millors rutes… tot plegat són solucions cridades a revolucionar la indústria. A dissenyar, de fet, la ja més que esmentada indústria 4.0 que vol aprofitar l’aturada provocada per la pandèmia de la covid-19 per generar el paradigma revolucionar definitiu. I és que el treball en remot, la necessitat de reduir els costos de la manca de personal i l’optimització dels recursos en períodes de manca de matèries primeres són algunes de les realitats que han hagut de viure i patir les empreses en els últims dos anys. La tecnologia d’avantguarda que aquests dies es presenta a l’Advanced Factories té la clau per a tots aquests canvis.

El big data, l’automatització, l’entorn 3D i la ciberseguretat són alguns dels eixos que defineixen el futur a mitjà termini. “Les dades són l’element principal perquè intervenen en gairebé tot, des de fer digital twins, fns a manteniment predictiu o controls de qualitat”, assenyala el Desenvolupador de Negoci del Mercat d’Indústria de Base i béns d’Equip d’Eurecat, Isaac Justicia. Però això és sovint la part menys visible, la que intervé sobretot en la capa de software, i que no genera un impacte tan clar com el dels robots. “L’automatització i la maquinària ajuden a la fabricació i la indústria en general, i es veu molt clarament en vehicles autònoms, drons o robots col·laboratius que ajuden els operaris”, posa com a exemple, “el fet de treballar directament amb les persones i tenir un impacte directe en la reducció d’hores de feina o d’esforç, fa que es vegi molt clarament el seu benefici”.

Menys espais, cost i processos

Alguns dels exemples que es poden trobar en l’esdeveniment és la proposta de Prolynk. En el seu estand, es pot observar un petit recinte amb un braç que es coordina amb uns robots més petits que recorren el seu voltant. Aquesta maqueta intenta emular una fàbrica on un producte recorre la cadena de muntatge sense necessitat de seguir un circuit lineal, sinó que les capses mecanitzades que segueixen la ruta d’uns algoritmes permeten avançar o retrocedir en el circuit. “Treballem amb línies de producció en un sistema matricional que permet una producció flexible”, explica Luis Cordero, enginyer de la companyia, “així podem entrar i sortir d’una zona robotitzada i fer que el producte passi diverses vegades per una mateixa cel·la o operari, barrejar diversos productes amb processos de producció diferents en la mateixa línia i estalviar espai”.

La introducció de robots en les cadenes de producció permet reduir el temps, estalviar en espai i corregir els errors humans

Per entendre-ho, només cal imaginar una cadena on cal introduir cargols dues vegades. En el sistema tradicional, ens trobaríem amb dues màquines en punts diferents que introdueixen aquests cargols, però amb la proposta de Prolynk, el robot s’encarregaria de transportar dues vegades el producte al punt on s’executa aquesta tasca i optimitzar la superfície de la planta. El sistema es pot integrar tant amb treballadors com amb altres màquines. No necessitar estar engabiats o tenir un perímetre de seguretat delimitat i sense contacte amb les persones.

Imatge: MetaData

Fins al moment, tant el hardware com el software d’aquesta companyia francesa té una limitació de fins a 35 kg de càrrega i per a volums reduïts. Per això s’està aplicant especialment en electrònica, lluminària o components d’automoció com airbags i centraletes. “En processos amb moltes referències i processos semblants en un mateix sistema”, afegeix Cordero, però plenament adaptable tant per a grans empreses amb grans tirades com en pimes amb comandes més curtes que ho converteixen gairebé “en un procés manual”.

Una gestió intel·ligent i segura

Entre robots, cotxes i ulleres de RV, Aquiles Solutions crida l’atenció dels vistants a la fira amb una pantalla que posa a prova les habilitats jugant al tetris. És un petit exemple del que pot arribar a fer el programari que desenvolupen, que va des de l’automatització de serveis fins a l’anàlisi de dades. “Extraiem la informació de comandes i la bolquem en RP, optimitzem la planificació dels operaris o la matèria primera disponible, replanifiquem si hi ha algun problema, o fem projectes de reconeixement per imatge per fer el seguiment de contenidors i referències”, posa com a exemple el cap de Desenvolupament de Negoci, Jeremy Blin.

Les solucions són personalitzades, el que significa que dissenyen els algoritmes d’acord a la tecnologies i les necessitats de cada client, de manera que qualsevol mena de companyia pot ser-ne usuària. Ho il·lustren a l’estand amb un panell on s’hi troben logotips tan diversos com KH-7 o la Generalitat de Catalunya, però amb un objectiu comú: “Optimitzar tasques rutinàries que representen una càrrega de treball important, reduir l’error humà, i guanyar temps”.

Els algoritmes personalitzats en la gestió de dades permet obtenir programaris adaptats a les necessitats de cada empresa

Però alhora que el software se centra a incrementar l’eficiència dels recursos en les tasques, també té una component de seguretat.  A mesura que s’automatitzen processos i s’introdueixen màquines, cal incorporar una capa especialitzada en ciberseguretat que garanteixi que no hi hauran atacs. Per això les empreses encarregades de desenvolupar programaris posen èmfasi en la importància del manteniment i tenir les actualitzacions al dia, i les desenvolupadores de hardware insisteixen en els components. “Estem parlant de capes externes a través de xarxes tancades i d’elements físics que dificultin la seva manipulació”, explica Justicia d’Eurecat, qui situa les amenaces cibernètiques som un altre dels pilars que definirà la indústria 4.0. “Malauradament, són mesures reactives que sovint no s’apliquen fins que no es pateix”, apunta, “cal encara fer-ne pedagogia”.

No hi haurà indústria sense talent

La impressió 3D i la manufactura additiva també estan cridades a revolucionar la producció industrial. Un cop més, segons la responsable de màrqueting de l’àrea de 3D Printing d’HP a Espanya, Carlota Rodríguez, “redueixen temps i optimitzen processos perquè creen cadenes de subministraments més resilients imprimint in situ les peces sense necessitat de portar-les de fora”. És a dir, a la mateixa planta es poden dissenyar i fabricar les peces personalitzades i a demanda sense necessitat de comprar motlles.

Cal formar el talent qualificat per a la indústria 4.0 perquè aquesta es consolidi i passi de l'aplicació en fabricació a tenir un impacte real en els béns de consum al mercat

Els sectors de l’automoció i salut són alguns dels que ja se n’estan beneficiant per a les tirades curtes o el prototipat ràpid de peces de cotxes o de pròtesis. Productes molt diferents, però que demostren la transversalitat de la tecnologia. I és que a l’espai que ocupa HP a l’Advanced Factories es poden trobar cascos per a jugadors d’hoquei, botes de snowboard amb peces personalitzades que s’enganxen a la taula, sandàlies, peces que són còpies de parts del cos humà o components industrials. “Pots imprimir qualsevol geometria perquè no t’has de cenyir a un motlle, un element atractiu, però no a tot arreu hi ha professionals capaços de dissenyar les peces que cal imprimir”, detalla Rodríguez.

Imatge: MetaData

La part de recerca es troba en una fase avançada a Catalunya. HP compta amb un centre clau a Europa per a la indústria i el Consorci de la Zona Franca ha impulsat la 3D Incubator i el DFactory, però cal talent. “Ens falten professionals i que les universitats s’impliquin tant en la formació de persones especialitzades en disseny com en enginyeries perquè sense aquesta base, no podrem escalar en la indústria 3D”, remarca, i recorda que només així les empreses faran el “canvi de mentalitat necessari per veure que la clau de tot està en el disseny de productes personalitzats”.

Etiquetes