La UPC i CARNET dissenyen un vehicle autònom per al comerç d’última milla
El robot pot arribar a una velocitat màxima de 20 km/h i pujar i baixar escales de fins a 20 cm d’altura
Categories:
El comerç electrònic és una tendència a l’alça en la nostra societat gràcies a les facilitats que suposa, però també genera una sèrie d’impactes en les ciutats, des de la congestió urbana fins a la contaminació de l’aire. Per tal de trobar una alternativa a l’entrega de productes, un equip de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el hub de recerca de mobilitat del futur CARNET han dissenyat un prototip de robot autònom de lliurament que busca automatitzar la logística d’última milla (la darrera fase del transport, en què els béns arriben al seu destí).
El dispositiu, anomenat ADD per les seves sigles en anglès (Autonomous Delivery Device), té l’aparença d’un petit tanc compacte que es mou amb sis rodes a una velocitat màxima de 20 km/h. El vehicle autònom té una llargada d’1,7 metres, una amplada d’1,1 metres i una alçada d’1 metre, i és capaç de pujar i baixar escales de fins a 20 centímetres d’altura. L’aparell es testejarà durant el 2022 amb diverses proves pilot a Esplugues de Llobregat, Hamburg (Alemanya) i Debrecen (Hongria).
L’objectiu d’aquest projecte és triple: analitzar com aquests dispositius poden millorar la distribució urbana de béns, quantificar els impactes potencials i fer proves en entorns reals. La iniciativa va començar el 2017, amb un estudi de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) de la UPC finançat per Volkswagen, que va fonamentar les bases del servei ADD. El 2019 es van realitzar diverses investigacions per localitzar quins usos podria tenir el vehicle, el prototip del qual ja s’havia començat a dissenyar el 2018.