Presidenta de la Comissió de Mobilitat de 22@NETWORK BCN

El futur de la mobilitat de Barcelona: intel·ligent, sostenible i no discriminatòria

"Amb el desplegament de la xarxa 5G no només hi haurà mobilitat terrestre, sinó també aèria"

Al llarg de la seva història, Barcelona ha sabut anticipar-se molt bé als canvis. El 1860, amb el pla Cerdà, va saber preveure el creixement de la ciutat després de l'enderrocament de les muralles, la necessitat d'integrar les diferents classes socials i, fins i tot, afavorir la circulació de l'aire d'una ciutat industrial -al matí marinada i a la nit terral- per tal de prevenir pandèmies i facilitar l'evacuació d'aigües residuals. A més, eixamplava carrers, exigia zones verdes dins de les illes, definia altures màximes, assegurava equipaments comunitaris cada certa distància i reubicava indústries.
Ara, l'any 2021, en el context de la mobilitat hem d'aconseguir una convivència i una millora alineada amb el Pacte Europeu 2030. Una convivència sense discriminació de vianants, vehicles, transport de mercaderies, bicicletes o patinets. I insisteixo, ha de ser una convivència no discriminatòria: no es pot eliminar o prohibir un mitjà de transport, cal tenir previsió i visió de futur per tal d'avançar-se als canvis.

Així, per exemple, si volem reduir els vehicles als carrers, cal començar per crear aparcaments dissuasius a les entrades de la ciutat amb excel·lents comunicacions amb un transport públic ràpid, puntual, eficaç, econòmic i sostenible. En aquest sentit, també les empreses de car i motosharing, carpooling i aparcaments han de jugar un paper molt important. Ja és una realitat que empreses del sector automobilístic com Seat, Mercedes o BMW s'han avançat a aquests canvis amb la creació de serveis de cotxes i motos compartits. I és que les persones necessiten arribar d'un lloc a un altre, i per aquest motiu han de tenir al seu abast el mitjà de transport més adequat en aquell precís moment.

"No podem començar a implantar nous models de ‘smart mobility’ i ‘smart city’ si no tenim fets els deures bàsics"

No ens hem d'oblidar d'un altre punt fonamental: la distribució de mercaderies i el repartiment d'última milla per donar servei al comerç (tradicional i electrònic) i a la indústria de la ciutat. És imprescindible pensar solucions globals tenint en compte el creixement de la població a Barcelona. El 2019 se situava en 1.650.358 persones, la xifra més alta des del 1991 (+1.32% de residents). El 2020 ja arribava als 1.664.182 habitants. De fet, l'estudi Sostenibilitat i COVID-19, realitzat per les professores de l'EAE Business School, Elena Bulmer i May López, directora de Desenvolupament d'Empreses per la Mobilitat Sostenible, ha posat de manifest que l'actual model d'ecommerce no és sostenible.

En aquest sentit, al districte del 22@ - amb més de 1.500 empreses de primer nivell - encara tenim un llarg camí per recórrer. I és que, sens dubte, si tenim en compte el desenvolupament previst, cal traçar un pla de mobilitat que s'avanci des d'ara als canvis que vindran. Ara és imprescindible començar a construir des de la base: potenciar el transport públic i pacificar la convivència sense cap mena de discriminació. No podem començar a implantar nous models de smart mobility i smart city si no tenim fets els deures bàsics.

"Els drons protagonitzaran l'àrea de la mobilitat, primer per al control i la distribució, i després per al transport de passatgers"

I si parlem del futur, cada vegada és més evident que amb el desplegament de la xarxa 5G no només hi haurà mobilitat terrestre, sinó també aèria. Els drons protagonitzaran l'àrea de la mobilitat, primer per al control i la distribució, i després per al transport de passatgers. Sense anar més lluny, Telefónica juntament amb Adif, Huawei i Ineco estan implantant a Ourense i Pontevedra un projecte d'inspecció de vies ferroviàries amb 5G i drons.

La legislació ha d'avançar-se a aquests canvis i nous models per tal d'evitar conflictes, prohibicions innecessàries i inseguretat jurídica per a les empreses, les quals han de formar part dels canvis. Hem de pensar en global i preveure el futur, unir totes les forces i buscar un consens entre tots els actors, tant públics com privats, per tal d'arribar a una meta comuna: la millora de la mobilitat, la reducció de CO2 i la creació d'una ciutat per viure i gaudir.

Etiquetes