La mobilitat elèctrica catalana es queda amb les plantes de Nissan
El ‘hub’ liderat per QEV Technologies té previst ocupar les dues fàbriques de la Zona Franca, mentre que SIlence es quedarà amb la de Montaca i Reixac
Categories:
El hub d’electromobilitat liderat per l’empresa vallesana QEV Technologies i la proposta de l’empresa espluguina de motos elèctriques Silence són les dues opcions escollides per la taula de reindustrialització per ocupar les tres fàbriques que Nissan va abandonar el passat 31 de desembre a Catalunya. L’objectiu inicial de la mesa era que la xinesa Great Wall Motors (GMW) ocupés la planta principal de la Zona Franca i Silence la de Montcada i Reixac, però finalment la companyia va decidir retirar-se de les negociacions.
El primer dels projectes és l’anomenat D-Hub, un centre de fabricació “multimarca” que compta amb la participació de les empreses sueques de mobilitat Inzile i Volta Trucks i ocuparà, en principi, les dues plantes principals de la Zona Franca. La intenció dels seus impulsors és posar en marxa el hub entre finals de 2022 i 2023, amb l’objectiu de donar feina als 1.500 treballadors que Nissan ha deixat a l’atur el 2024 i arribar a una producció conjunta de 130.000 vehicles anuals.
Per la seva banda, el pla contempla que Silence ocupi la planta d’estampació de Montcada i Reixac, com estava previst inicialment i s’ha negociat fins ara. Això no obstant, la darrera reunió de la taula ha obert la possibilitat que la fabricant de motos elèctriques s’ocupi d’una de les fàbriques de la Zona Franca i, en el seu lloc, el hub ocupi les instal·lacions de Montcada i Reixac, juntament amb la fàbrica de Sant Andreu de la Barca, també propietat de Nissan.
Amb aquest moviment, la taula formada pel govern català, el govern espanyol, Nissan i els sindicats de treballadors confirma la seva aposta per la mobilitat elèctrica com a futur industrial de les instal·lacions. La mesa ha comunicat que les negociacions amb ambdós actors es troben “molt avançades”, a falta de confirmar els últims detalls. La pròxima reunió està prevista pel 21 de gener i, malgrat que sembla que serà per confirmar definitivament els projectes del D-Hub i Silence, es manté encara com a opció de reserva la darrera proposta del grup belga Punch, especialitzat en la fabricació de components per a l’automoció.