Les negociacions per reindustrialitzar les plantes de Nissan s’allarguen per donar marge a GWM
El fabricant xinès, que vol fabricar cinc nous models elèctrics a Barcelona el 2023, ha visitat les fàbriques aquesta setmana
Categories:
El procés de reindustrialització de les plantes de Nissan ha allargat els terminis inicials per tancar el procés d’inversió. Aquest moviment es deu a la lentitud presentada per Great Wall Motors (GWM), el fabricant xinès de vehicles elèctrics i candidat preferent per ocupar les instal·lacions de la Zona Franca. L’administració i Nissan asseguren que l’objectiu és tancar l’acord abans de finals de desembre, i que la reunió del passat divendres de la taula de negociació ha servit per concretar “avenços rellevants”, però els sindicats apunten que “els tempos no s'estan ajustant als establerts inicialment”.
D’acord amb les associacions de treballadors, la mesa ha pactat que abans de finals d’any s’ha d’haver firmat un “preacord vinculant”, però no pas un de definitiu, el qual podria arribar a ajornar-se fins al febrer, segons fonts consultades per l’ACN. "Per nosaltres és important no tancar la reindustrialització en fals", insisteixen els comitès d’empresa, que han demanat "posar en context la magnitud de la negociació que s'està intentant dur a terme". Més optimista es mostra la directora general d'Indústria de la Generalitat, Natàlia Mas, qui ha considerat que s'avança "correctament" en els diferents projectes i ha subratllat que el Govern treballa per aconseguir "una bona resolució" tant del projecte de GWM com dels del hub d'electromobilitat de QEV i de Silence.
Segons els sindicats, la taula ha pactat signar un "preacord vinculant", però no definitiu, abans de finals d'any
La reunió de la comissió ha coincidit amb una visita d'una delegació del constructor xinès a Catalunya. L'objectiu de l’audiència dels representants de GWM, que s'allargarà una setmana, és veure in situ les instal·lacions i comprovar en quin estat es troben abans de decidir una inversió de com a mínim 167 milions per adaptar la planta de la Zona Franca, segons informen els sindicats. GWM, que ha anunciat que vol començar a vendre models a Europa l'any que ve, té la intenció de fabricar cinc nous models elèctrics a Barcelona a partir del 2023 amb la previsió d'arribar a produir 150.000 unitats el 2025. L'empresa ha d'aclarir si també està interessada a fer servir la fàbrica de Montcada i Reixac, a més de la de Barcelona.
Negociació a dos temps
Les converses amb GWM estan més endarrerides que les dels altres candidats, ja que fa poc més de dos mesos que van començar les negociacions. En canvi, amb els representants de les marques catalanes el procés avança més ràpidament. La mesa ha ofert al hub liderat per QEV Technologies, que ja ha entregat el pla industrial per la planta de Sant Andreu, instal·lar un projecte més embrionari del que havien proposat d'inici. Pel que fa a Silence, la comissió veu amb bons ulls el pla per instal·lar-se a Montcada i continuen a bon ritme les negociacions pel que fa als terrenys, la planta i els terminis necessaris per al seu desmantellament.