DIANA, el prototip de vehicle autònom que Seat testeja a Martorell
El projecte treballa en un automòbil capaç de recollir els conductors en punts concrets i d’aparcar pel seu compte
Categories:
La conducció autònoma és cada vegada una alternativa més pròxima als sistemes d’automoció tradicionals, i Seat s’hi ha sumat amb el projecte DIANA, un prototip de vehicle autònom construït sobre la base d’un Seat León que ha estat testejat a les instal·lacions de la companyia a Martorell i en un circuit urbà tancat i controlat. L’automòbil incorpora cinc sensors lidar, sis càmeres, dotze ultrasons i vuit ordinadors, que en conjunt proveeixen una visió de 360º de l’entorn. Tot això permet que el conductor pugui cedir completament el control al vehicle, tot i que el pot recuperar sempre que ho necessiti.
Segons l'enginyer I+D de Seat Oriol Mas, la suma de tots els components "generen una gran quantitat de dades de l'entorn que es processen en mil·lisegons i s'envien a un mòdul on està la localització". Això per met que el cotxe sàpiga “on està col·locat, quins obstacles té a l'entorn i si és capaç de decidir on ha d'anar”, així com executar de forma autònoma els frens, l’accelerador i canvi de marxes. Ara mateix, el vehicle compta amb tres modalitats diferents: l’Autonomous Chauffeur, pensada per fer maniobres d’arrencada i aturada en situacions de trànsit de baixa velocitat; l’Automated Valet Parking, per buscar plaça d’aparcament i fer la maniobra, i la Summoning, en què recull l'usuari en un punt concret i el trasllada a un destí.

Aquesta darrera funcionalitat s’activa a través d’una app amb la qual el conductor pot sol·licitar el cotxe, que arranca de forma automàtica. Segons apunten des de Seat, el vehicle se situa al punt de trobada amb una precisió de centímetres gràcies al sistema de localització en el mapa HD. Quan fa la parada per recollir l'usuari, les portes es desbloquegen soles i s'activen els intermitents per indicar que el vehicle està aturat. A partir d'aquí, el cotxe arranca i, si es troba algun obstacle o vianant, frena i reprèn el camí fins a la destinació escollida, on deixa l'usuari i el vehicle busca un aparcament de forma autònoma.
De moment, DIANA ha aconseguit una autonomia de nivell 3 d'entre 0 i 5 a l'escala de Sistemes Avançats d'Assistència a la Conducció (ADAS). "És important donar robustesa a aquesta tecnologia, continuar desenvolupant-la i testejar la seva robustesa per garantir que el sistema és segur al 100%", subratlla Mas, que pronostica que en un futur aquesta classe de vehicles incentivaran “nous serveis de mobilitat intel·ligent” i seran capaços de “descongestionar les grans ciutats i zones de mobilitat complexa".