El taxi aeri d’AAM protagonitza l’arrencada de l’Smart City Expo
L’esdeveniment celebrat a la Fira Gran Via de Barcelona compta amb la participació de més de 400 ciutats i regions de tot el món
L’aerotaxi autònom d’Advanced Air Mobility (AAM) i la geolocalització de ramats d’Ixoriguer han encapçalat la presentació d’innovacions catalanes de l’Smart City Expo World Congress (SCEWC), l’esdeveniment dedicat a la mobilitat del futur celebrat entre el 16 i el 18 de novembre a la Fira Gran Via de Barcelona. La fira celebra la seva desena edició amb la participació de més de 400 ciutats i regions d’arreu del món, una trobada internacional que arriba “en un moment en què les ciutats necessiten estar més juntes que mai”, assegura el director de l’SCEWC, Ugo Valenti.
Una de les iniciatives de mobilitat estrella a l'estand de Catalunya ha estat el prototip de taxi aeri desenvolupat per Advanced Air Mobility. "Es tracta d'un vehicle molt similar a l'helicòpter –amb enlairament i aterratge curts-, vols de baixa alçada i per fer trajectes d'entre cinc i 50 quilòmetres entre municipis o dins la mateixa ciutat", ha explicat Aitor Martín, CEO i cofundador de la companyia. La clau de la seva proposta es troba en l’abaratiment de costos: "Això ja ho pot fer un helicòpter, però nosaltres podrem ser fins a 50 vegades més barat. La idea de fons és que un trajecte de taxi aeri tingui un preu molt similar al del taxi terrestre". L’objectiu de l’empresa no és altra que crear un vehicle “per facilitar la mobilitat diària a tothom: per anar a treballar, a la universitat, al metge o al teatre”.
El sistema de geolocalització de ramats d'Ixoriguer permet controlar a distància la salut i l'alimentació dels animals
Per la seva banda, la companyia catalana Ixoriguer ha presentat el seu sistema de geolocalització de ramats. "Són uns dispositius que es posen a cada animal i que permeten controlar en temps real –en entorns remots o d'alta muntanya- els ramats d'ovelles, cavalls o vaques", ha apuntat Adrià Martínez, director tècnic de l’empresa. El seu producte, que té forma de collar, no només ubica geogràficament els animals, sinó que també és capaç de monitorar la seva salut, alimentació i períodes de zel. "Això permet millorar la qualitat de vida del ramader, fent-la més fàcil, i augmentar la rendibilitat de les explotacions”, ha detallat Martínez.
L'estand de Catalunya a l'SCEWC ocupa més de 550 m2 d'espai expositiu amb demostracions de mobilitat sostenible, digitalitzada i compartida i punts de recàrrega ultraràpida per a vehicles elèctrics. També s'hi pot veure un dron que facilita la tasca dels bombers en un incendi; un dispositiu basat en intel·ligència artificial per a emergències marítimes; un fanal solar intel·ligent que alerta dels nivells de contaminació o un tòtem intel·ligent de megafonia que comunica incidències a la ciutadania. "Cal una Catalunya preparada per donar resposta als grans reptes globals presents i futurs que són l'emergència climàtica i la digitalització", ha assegurat el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, a la inauguració de l’estand.
Comerç de proximitat i seguretat per a ciclistes
Més enllà de les propostes catalanes, el plat principal de l’Smart City Expo és la 'Innovation Zone', l'indret on s'apleguen la majoria de prototips i models innovadors. Una de les propostes més destacades és el Deliverbot, un petit vehicle autònom desenvolupat per la britànica Delivers.ai pensat per al comerç de proximitat, que ha estat dissenyat per realitzar lliuraments a domicili en un radi màxim d'una milla (1,6 quilòmetres). El giny està equipat amb càmeres, radars i sensors que li permeten transitar per les voreres evitant vianants i dur a terme lliuraments sense contacte de menjar a domicili o compres de supermercat.
Per la seva banda, l'alemanya Dashbike ha presentat a l'SCEWC un dispositiu equipat amb microcàmeres i radar pensat per millorar la seguretat dels ciclistes. El producte es col·loca sota el seient, mesura de forma automàtica la distància de pas dels vehicles que avancen el ciclista i emmagatzema seqüències de vídeo que inclouen totes les metadades rellevants de la maniobra. En cas d'accident, les gravacions poden utilitzar-se com a prova en un judici.