El CAC i la UPF dissenyen un test per avaluar les competències digitals dels alumnes europeus

La prova pilot de l’estudi, realitzada amb gairebé 9.000 alumnes, determina que els estudiants tenen problemes a l’hora de detectar ‘fake news’

Categories:

Redacció

El qüestionari es posarà a disposició dels centres educatius europeus i proposarà activitats per reforçar les àrees en què els alumnes tinguin més problemes
El qüestionari es posarà a disposició dels centres educatius europeus i proposarà activitats per reforçar les àrees en què els alumnes tinguin més problemes | Julia M Cameron (Pexels)

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) han dirigit juntament amb altres institucions europees el desenvolupament d’una nova eina en línia destinada a avaluar les competències en educació mediàtica dels alumnes d’entre 14 i 18 anys. El projecte, anomenat EduMediaTest, és un qüestionari virtual disponible en 10 idiomes i format per 43 preguntes que mesuren la capacitat dels alumnes en àmbits com la lectura crítica de continguts digitals, l’avaluació de la fiabilitat de les informacions o la comprensió del funcionament dels drets d’autoria a internet, entre altres.

El test divideix els seus continguts en sis categories: llenguatge, tecnologia, producció i difusió, ideologia, recepció i estètica. El sistema enviarà als docents els resultats conjunts de cada classe, sobre els quals proposarà activitats de formació en funció de les principals mancances detectades. “Les escoles disposen a partir d’ara d’una nova eina per avaluar i conèixer les competències digitals i de comprensió en la recepció dels missatges que els nostres joves reben de manera massiva a través de les xarxes”, ha declarat el president del CAC, Roger Loppacher, qui considera que “els joves no només han de ser competents en el funcionament de la tecnologia digital, que ja els és pròpia, sinó que necessitem que siguin crítics davant l’allau de continguts que reben, responsables d’aquells que ells mateixos emeten i difonen, i curosos amb la seva identitat digital”.

Per testejar l’eina, els organitzadors han organitzat una prova pilot amb gairebé 9.000 alumnes de set països diferents, que ha determinat que l’alumnat europeu és competent en les qüestions tecnològiques i digitals, però que presenta dèficits en la lectura crítica dels continguts, així com en la detecció de fake news. Aquests resultats han dut als promotors de la iniciativa a recomanar als centres educatius a redirigir la formació en comunicació audiovisual cap a la recepció de missatges i no tant en la part tecnològica, un aspecte que els estudiants ja dominen.