La ciutadania ja dedica 19 hores al mes a escoltar podcasts
Un estudi d’Ivoox apunta que més de la meitat de la població escolta més programes ara que abans de la pandèmia
Categories:
La covid-19 va suposar la maduració i l’assentament del podcast a l’Estat espanyol, i el seu consum s’ha estès fins a representar 18,9 hores d’escoltes al mes entre la ciutadania. Així ho confirma el nou informe d’hàbits de consum elaborat per l’Observatori d’Ivoox, una de les plataformes líders del sector a Espanya. L’estudi confirma l’impuls que la crisi sanitària ha donat al format sonor, afirmant que un 55% dels enquestats escolta més programes ara que abans de l’inici de la pandèmia.
El retrat robot del consumidor mitjà de podcasts a Ivoox té una edat compresa entre els 45 i els 54 anys, té estudis universitaris i està treballant. La paritat de gènere és gairebé absoluta, amb un 52% d’homes i un 48% de dones. Pel que fa als hàbits de consum, més del 45% dels enquestats afirma escoltar podcasts més de quatre dies a la setmana, mentre que un 20,7% només en gaudeix entre un i tres dies a la setmana.
La població escolta podcast sobretot en segon pla, mentre duu a terme tasques de la llar, descansa, passeja o està cuinant
L’informe apunta que la duració no és una característica rellevant pels usuaris, atès que el 51% declara que no hi para atenció sempre que la temàtica o el podcast els interessi. L’altra meitat d’usuaris sí que té preferències, amb un 25% que prefereix programes d’entre 20 i 40 minuts, un 16% que aposta pels episodis de més de 45 minuts de durada i només un 8% que escull els que duren menys de 20 minuts. L’estudi confirma l’ús dels podcasts com una activitat en segon pla, atès que el seu consum es concentra especialment durant les activitats de la llar (82,67%) i mentre descansem (73,8%), passegem (67,99%) o estem cuinant (66,46%).
Història, la temàtica líder
Existeix una gran quantitat de propostes a Ivoox, però d’entre les diverses categories habilitades a la plataforma, la d’història i creences és la més consumida, amb un 28,1% de l’audiència. La segueixen l’oci i els programes d’actualitat i societat, amb un 21,5% i un 13.8%, respectivament, mentre que la secció d’Empresa i tecnologia representa només un 6,5% dels oients. On sí que es registra un lideratge clar és en els dispositius utilitzats per escoltar els episodis, liderada de manera aclaparadora pels smartphones d’Android, amb un 79,3% dels usuaris. A continuació es troben els ordinadors, amb un 20,4%, i els telèfons mòbils d’iOS, amb un 16,2%. La gran diferència entre dispositius d’Apple i d’Android pot explicar-se pel fet que els primers prefereixin optar pel servei natiu de l’empresa, Apple Podcasts.
L’estudi ha estat elaborat a partir d’una enquesta realitzada a 2.000 usuaris de la plataforma, que s’ha complementat amb dades de consum del servei i una anàlisi de les tendències del sector del podcàsting. Ivoox és una de les plataformes líders a l’Estat espanyol, amb més de 5 milions d’usuaris 70 milions d’episodis penjats. El podcast ha guanyat molta popularitat en els darrers anys, i grans empreses tecnològiques com Google, Apple, Amazon i Spotify tenen espais dedicats al format.