Dinantia: connectar escoles i famílies en un clic

L’aplicació facilita la comunicació i cobreix diferents necessitats dels centres escolars, com passar llista, el calendari o la creació d’un portal informatiu

Oriol Quintana

L’app de Dinantia, present a més de 800 escoles, permet als centres configurar i activar les funcionalitats segons el seu dia a dia
L’app de Dinantia, present a més de 800 escoles, permet als centres configurar i activar les funcionalitats segons el seu dia a dia | Dinantia

La comunicació entre l’escola i les famílies no sempre és tan fluida com les dues parts podrien esperar i Dinantia, una start-up que va néixer el 2015 com a plataforma comunicativa, ha posat solució a tots els reptes que això comporta. “El primer problema que volem respondre és la comunicació, que en molts casos, si no es fa amb una aplicació, es fa via correu electrònic o WhatsApp”, explica el soci i cofundador de l’empresa, Cristian Cisa. “Aquest és el punt d’origen de tot i, a partir d’aquí, cobrim altres necessitats del centre escolar, com passar llista, tenir un calendari o disposar d’un portal de notícies i fotografies”, afegeix.

L’app recull diferents aspectes vinculats a la gestió d’una escola amb les famílies d’alumnes dels zero fins als 18 anys i depèn dels centres el fet de configurar i activar unes funcions o unes altres. Per exemple, es pot utilitzar per enviar recordatoris i notificacions, respondre preguntes i formularis o efectuar pagaments d’excursions o colònies. Entre les funcionalitats més sol·licitades, segons Cisa, hi ha totes aquelles que s’englobarien dins la comunicació: autoritzacions, pagaments amb targeta, la gestió del calendari escolar i el control d’assistència. A més a més, subratlla que “si una família no es descarrega l’app, pel motiu que sigui, rebran tots els missatges per correu electrònic, sense perdre cap de les funcionalitats”.

Dinantia va sorgir fa una dècada i ho va fer a partir d’una altra start-up, també tecnològica que no va tenir la rebuda esperada per part del mercat. “El que havíem fet era una aplicació per generar el menú familiar, és a dir, planificar el sopar en funció del què s’havia dinat al centre”, relata el cofundador, “parlant amb una escola sobre el projecte ja iniciat, ens va comentar que li agradaria tenir una aplicació per enviar missatges als telèfons mòbils dels pares i que aquests rebessin una notificació amb la informació corresponent”.

Entre les funcionalitats més sol·licitades pels centres a Dinantia, hi ha les autoritzacions, els pagaments, la gestió del calendari escolar i el control d’assistència

A partir d’aquí, va anar agafant forma la plataforma comunicativa, actualment disponible per a dispositius iOS i Android i amb bona rebuda per part de les famílies, sobretot, a causa de la senzillesa d’ús. Així i tot, encara hi ha algunes barreres digitals a superar, com l’idioma o que no tots els usuaris que disposen de correu electrònic. “Ara també pots registrar-te amb el número de mòbil, si no vols introduir el correu”, assenyala Cristian Cisa, “però la queixa més habitual, sobretot a Catalunya, és l’idioma”. Ara per ara, està disponible en català, castellà, basc i anglès; però les comunicacions van a càrrec del centre i és ell qui decideix si es fa en una llengua, en dues i quines escull. “Si el text només s’escriu en un idioma, el missatge es rebrà en aquest”, complementa, “en cas que hi hagi l’idioma que tinc configurat, apareixerà aquest també”.

Pel que fa a les escoles, la principal dificultat es troba al claustre, la resistència al canvi. “Hi ha professors que no volen instal·lar-se l’aplicació al telèfon personal, però Dinantia pot fer-se servir des del mòbil o des de l’ordinador, tot i que per passar llista, per exemple, és molt més visual amb el telèfon”, recalca el soci i cofundador. Així i tot, segons la companyia, la gran majoria de docents s’ho instal·len als seus dispositius. De fet, la start-up està present a uns 500 centres a Catalunya, dels 850 en total; i calcula que aproximadament arribaria a la xifra d’uns 600.000 alumnes tenint en compte el volum de les classes dels centres públics, privats i concertats.

Stop Bullying, ajuda anònima i segura

Una de les funcions de l’aplicació Dinantia és Stop Bullying, un mòdul pensat per ajudar a les escoles i als alumnes. “El funcionament d’aquest mòdul és molt simple, és un xat real anònim on es pot explicar un cas de bullying”, descriu Cisa, “a l’altre costat hi ha una persona responsable designada del centre que no sap amb qui s’està parlant i es poden parlar de coses que es pateixen en primera persona o fets que s’han vist en altres”. En cas que l’alumne vulgui revelar la seva identitat, també ho pot fer sense cap complicació i està pensat per casos de diferent índole, com trastorns alimentaris o assetjament, entre d’altres.

Cisa: “Stop Bullying és un xat real anònim on a l’altre costat hi ha una persona responsable designada pel centre que no sap amb qui està parlant”

Unes 150 escoles del total que disposen de la plataforma tenen activada aquesta funcionalitat. “Hi ha moltes estadístiques, però la més optimista diu que una de cada deu persones pateix al llarg de la seva vida un episodi de bullying”, comenta el soci i cofundador de la companyia, “molts centres diuen que no tenen casos i d’altres apunten que tenir una eina que es diu Stop Bullying és reconèixer que en tenen”. Però Cisa recorda que “l’assetjament no és culpa de les escoles, és de la societat, i si tu com a escola ofereixes una eina és que això ho vols solucionar”.

Un CRM per escoles

Dinantia també disposa d’un gestor de relació amb els clients (CRM), que recull tot el procés comercial d’un centre, des de la trucada a les famílies fins a la matrícula final. Els centres són majoritàriament privats o concertats i l’objectiu és que sigui una eina d’ajuda per prendre decisions, compartir informacions entre els membres de l’equip d’admissions i maximitzar les conversions dels matriculats. Entre les diferents possibilitats, permet crear formularis, tenir estadístiques detallades i generar informes variats, mostrant des de la taxa de conversió fins al nombre de places vacants.