Passo de Cuinar, el ‘delivery’ català que aposta per la proximitat i la sostenibilitat

La companyia treballa amb restaurants que no són franquícia i busca donar suport a la restauració local

Oriol Quintana

L’aplicació d’entrega de menjar a domicili està present a nou ciutats de Catalunya com Caldes de Montbui, Reus, Olot, Vic o Igualada
L’aplicació d’entrega de menjar a domicili està present a nou ciutats de Catalunya com Caldes de Montbui, Reus, Olot, Vic o Igualada | Passo de cuinar (cedida)

Les ciutats, i fins i tot alguns pobles, de Catalunya s’han omplert a l’hora de dinar i de sopar de bicicletes, motos i patinets amb repartidors que entreguen els àpats als clients sense que aquests s’hagin de desplaçar directament al restaurant. El servei de food delivery, que moltes companyies han posat en el punt de mira, té un exemple català que aposta per la proximitat i la sostenibilitat. Passo de Cuinar, una companyia fundada el 2017 i que va començar a Caldes de Montbui, s’està estenent de mica en mica per tot el territori amb una filosofia molt clara. “El nostre punt distintiu és que no tenim restaurants franquícies i volem donar suport al menjar i a la restauració local de cada lloc on estem”, explica la directora de comunicació de la companyia, Noa Ding, “a més, no contaminem, ja que els desplaçaments es fan en bicicleta o patinet i la flota de motos que tenim és elèctrica”.

Ara per ara, l’aplicació es troba disponible per a dispositius mòbils iOS i Android i ofereixen servei a nou ciutats del país: Caldes de Montbui, Cambrils, Reus, Palau-solità i Plegamans, Manresa, Vic, Olot, Castellar del Vallès i Igualada. Un dels moments claus de la seva consolidació va ser durant la pandèmia, com explica el director general, Marc Coello: “Vam començar a una escala molt baixa i amb una pàgina web i tot va anar evolucionant fins a la pandèmia, on vam créixer molt, amb els restaurants tancats i amb dependència de les plataformes d’entrega de menjar a domicili”. I afegeix que “arran d'aquesta crescuda, vam començar a desenvolupar l’aplicació i fer el salt a altres ciutats”, com Vic o Reus.

Passo de cuinar va començar a Caldes de Montbui i, arran de la pandèmia, la seva activitat va créixer i es van veure obligats a crear l’aplicació i obrir-se a altres ciutats

Una de les diferències notables, objecte de debat en altres serveis de la mateixa tipologia, és que Passo de Cuinar els treballadors que fan els repartiments són contractats. “Cuidem molt el servei i el que no fem és treballar amb falsos autònoms”, remarca Ding, “solen ser persones joves, que poden compaginar l’estudi i la feina”. Per altra banda, hi ha el sistema de comissions pels locals de restauració, on les plataformes més populars acostumen a estar al voltant del 40%. “Si en un restaurant li poses un 40% de comissió, amb prou feines es guanya la vida, i el que nosaltres proposem és una compensació més justa per ells”, especifica el Coello, amb una comissió acostuma a rondar un percentatge inferior al 30%.

La relació entre restaurador, client i plataforma pretén ser molt més pròxima que la competència en l’empresa calderina. “Busquem un tracte molt personal i quan és necessari una consulta per telèfon t’atén un equip d’operacions, no el ja habitual xatbot”, comenta la directora de comunicació, “entenem que la intel·ligència artificial i la tecnologia estan molt evolucionades, però en aquest àmbit cal encara una part molt humana”. A més a més, l’empresa vol evitar que el local faci una primera despesa apostant per aquest servei i, per aquest motiu, faciliten ells mateixos una tauleta i una impressora per tal que pugui rebre les comandes sense impediments, més enllà de publicar la carta i tenir presència en línia.

Dues futures vies de creixement

Passo de Cuinar ofereix ara per ara serveis d’entrega de menjar de restaurant a domicili a nou ciutats catalanes. Una de les fases que contempla l’empresa, tal com reconeix el seu director general, és la d’obrir-se a l’alimentació més enllà dels locals de restauració: “Tot i que no és un pas immediat que contemplem ara mateix, sí que més endavant esperem col·laborar amb botigues o mercats”. Una altra via de creixement és ampliar el llistat de municipis. “Abans fèiem moltes campanyes locals a cadascuna de les ciutats on estàvem, però des de fa un temps fem campanyes més globals per poder anar veient a on tenim més repercussió i a quines poblacions s’està descarregant més l’aplicació”, detalla Coello, “seguim un camí que va de baix cap a dalt”.

Marc Coello: “Entrar a Barcelona és un pas que algun dia haurem de fer i la principal complicació és la captació de restaurants i la dificultat en introduir-se”

El salt a Barcelona, de moment, queda descartat per part de l’equip de Passo de Cuinar. “L’objectiu no és fer-ho ara, ja que treballem en mercats que no estan tan explotats i on és més fàcil introduir-nos, però no és per a res descartable, ja que és un pas que algun dia haurem de fer”, assenyala Marc Coello. El que sí que està notant la companyia és que les campanyes han funcionat bé a la capital catalana i que hi ha un gran volum de descàrregues tot i no oferir encara cap servei. “Barcelona és més difícil que la resta de ciutats, hi ha una barrera d’entrada molt gran, però part dels clients estan molt oberts i això és bo”, reconeix, “la complicació, en aquest sentit, rau en la captació de restaurants i en la dificultat en introduir-se”.