Nixi for Children: realitat virtual mínima per tranquil·litzar i guiar els infants als hospitals
El procés de la ‘start-up’ catalana, present a 33 hospitals, empra la tecnologia per explicar als pacients tractaments com la quimioteràpia, les hormones de creixement o les intervencions quirúrgiques
Categories:
Ningú ens prepara per afrontar una operació quirúrgica o un tractament intensiu a l’hospital, i encara menys quan som infants. És una experiència que va viure en segona persona en Tomàs Lóbez quan un dels seus companys a l’escola va passar per un càncer. “Va ser un procés força traumàtic per tota la classe, perquè en aquell moment no se sabia gaire sobre el càncer i s’explicava molt malament als nens, ja que els professors no tenien eines”, rememora. Des d’aquell moment, Lóbez es va capficar en col·laborar d’alguna manera amb aquesta problemàtica, a la qual va poder respondre el 2019 amb la fundació de Nixi for Children, empresa que alleugera l’entrada dels nens al quiròfan gràcies, entre altres, a la realitat virtual.
El projecte de Nixi for children neix del treball de fi de grau de Lóbez quan estava acabant els estudis de Disseny: “El TFG es va dedicar a intentar trobar necessitats dins l’hospital que ajudessin a fer la vida als nens més fàcils”. Després de parlar amb psicòlogues especialistes a preparar els infants abans dels tractaments, va detectar que una de les principals problemàtiques era el temor que causava el quiròfan. “Els nens tenen molta por del quiròfan i moltes vegades no els el pots ensenyar en persona, perquè el volum és molt gran i per higiene és molt complicat”, assenyala el fundador i director executiu de Nixi for Children. És davant d’aquesta situació que la realitat virtual es va posicionar com l’opció ideal en el cap de Lóbez: “Era una tecnologia que just estava sorgint amb força i que ens permetia ensenyar virtualment el quiròfan al nen i fer la visita, de manera que el dia que vingués físicament no fos la primera vegada i ja conegués una mica a què s’enfrontarà, amb l’esperança que això reduís l’ansietat i la por”.
Lóbez: "La realitat virtual ens permetia ensenyar virtualment el quiròfan al nen i fer la visita, de manera que el dia que vingués físicament no fos la primera vegada i ja conegués una mica a què s’enfrontarà, amb l’esperança que això reduís l’ansietat i la por”
Després d’un primer prototip que va causar bones sensacions i d’una versió millorada finançada a través de micromecenatge, el primer assaig clínic del projecte de Nixi for Children, efectuat a Hospital Universitari Germans Trias i Pujol, va demostrar que “no només era una intuïció, sinó que preparant els nens amb realitat virtual i explicant-los què els anava a passar, realment es reduïa l’ansietat abans d’entrar a quiròfan”. L’èxit de l’experiment, publicat en forma d’article científic, va ser rebut amb gran entusiasme per part de la comunitat mèdica, que va començar a demanar adaptacions específiques per diferents àrees. “Sempre se’ns havia dit que el món de la salut és un sector molt estructurat i clàssic, on es fan les coses d’una manera determinada i on la gent no està oberta al canvi. La nostra experiència ha estat tot el contrari: Tots els metges, infermers, tècnics i psicòlegs amb qui hem parlat són gent vocacional, obertíssims a innovar i a trobar maneres diferents de fer les coses”, reconeix Lóbez. Tant és així, que les 10 variacions que Nixi for Children ja ofereix han sorgit totes com a propostes dels mateixos professionals.
Un procés de cinc passos amb l’infant com a protagonista
Cadascuna de les 10 experiències dissenyades per l’empresa arriba als infants a través del NixiKit, un mètode de cinc passos pensat perquè les famílies “es puguin preparar autònomament” davant la intervenció mèdica i que té un objectiu clar: posar l’infant al centre de l’experiència. El primer pas del mètode va dirigit exclusivament als pares o tutors, i consisteix en un conjunt de consells i informació pràctica sobre com explicar la situació als menors i com gestionar diverses situacions. A continuació, es troba el llibret d’activitats, un quadernet “per trencar el gel” que està enfocat en el tractament específic per què passarà l’infant. El tercer punt és el més tecnològic, el de la realitat virtual, que s’experimenta a través d’unes ulleres de cartó dins del qual s’hi posa dins un mòbil per visualitzar l’experiència en 3D. El quart punt és un peluix del Nixi, el personatge que apareix a l’experiència immersiva, que està personalitzat per a cada tractament, de manera que els nens puguin efectuar-li l’operació que ells experimentaran. “És com jugar a metges de tota la vida, però amb una intenció específica”, descriu Lóbez. Aquest peluix també els acompanyarà el dia de la prova o operació. Finalment, el darrer pas del NixiKit és un certificat de valentia firmat per l’hospital, on s’acredita que el nen ha superat el tractament, així com uns colorables com a premi.
El NixiKit guia els infants i les famílies en el tractament que viuran a través de cinc passos, que inclouen una experiència de realitat virtual que combina entorns reals de l’hospital amb animació 3D
La “pedra filosofal de l’experiència”, la de la realitat virtual, és la que suposa una càrrega de feina més elevada, ja que està personalitzada per a cada tractament. “Fins i tot, alguns hospitals contracten la personalització del vídeo perquè apareguin els seus propis entorns”, explica l’impulsor de Nixi for Children. Es tracta d’un vídeo enregistrat amb una càmera de 360° en què s’explica d’inici a fi l’operació per la qual passarà l’infant. “El fons és l’entorn real d’un hospital, però la part d’animació 3D es fa a mida, de manera que sembli que Nixi estigui assegut a la mateixa llitera, integrat en el fons”, destaca Lóbez.
L’equip va optar per dissenyar vídeos lineals motivats per diverses raons. D’una banda, Lóbez explica que sempre han prioritzat l’accessibilitat de la tecnologia, de manera que “fos molt fàcil de fer servir i que fos 100% autònom”, tant pels metges com per a les famílies. La linealitat també els permetia “controlar molt el relat” i la durada, ja que els preocupa molt “la responsabilitat de donar-li a un nen de quatre o cinc anys unes ulleres de realitat virtual”. “Sempre volem que s’entengui molt com una eina preparatòria que serveix per a un moment molt concret, ja que no pots entrar en un quiròfan en persona”, remarca el fundador de Nixi for Children. És per aquesta raó que no conceben la realitat virtual en cap moment com “una eina de distracció” o per evitar que s’adonin del tractament mentre l’estan experimentant: “Sempre que fem servir realitat virtual és per preparar el nen. En lloc d’allunyar-lo de l’hospital, el que fem és ensenyar-lo abans perquè quan hi vagi, ja ho hagi viscut”.
Arribar al màxim de gent possible
La solució ha estat rebuda amb els braços oberts no només pels metges, sinó també pels pares i tutors de les criatures. “Quan van a l’hospital, les famílies no esperen rebre un kit com aquest, o encara no saben que això existeix, i els metges són el primer contacte amb les famílies. Els expliquen que no és un regal, sinó una eina perquè el seu fill ho entengui millor”, comenta Lóbez. En rebre-ho, els infants “se senten el centre de l’experiència”, fins al punt que alguns d’ells han volgut compartir-ho amb les persones del seu voltant: “Hem tingut nens que han posat l’experiència de quimioteràpia al projector de la classe per explicar als seus companys què és el que estan fent quan no està a classe perquè està malalt”. El fundador de Nixi for Children confessa que aquest cas particular els va fer molta il·lusió, ja que és la demostració que la seva creació repercuteix en més d’una persona: “Els nens que estan en tractaments complicats, com poden ser els tractaments de càncer, tenen una xarxa de suport que és la gent que tenen a prop, la família, però els amics també. I la manera perquè et puguin donar suport és que sàpiguen què t’està passant”.
Lóbez: “Els nens que estan en tractaments complicats, com poden ser els tractaments de càncer, tenen una xarxa de suport que és la gent que tenen a prop, la família, però els amics també. I la manera perquè et puguin donar suport és que sàpiguen què t’està passant”
El primer NixiKit que va dissenyar l’empresa va ser el dedicat a les operacions de quiròfans, i des d’aleshores n’ha creat nou més, cadascun d’ells especialitzat en tractaments i proves diferents: implants coclears per a infants amb sordesa, hormona de creixement, teràpies intravenoses, radioteràpia, teràpia de protons, cambres d’aïllament de trasplantament de medul·la espina, quimioteràpia i retinoblastoma. “Vam començar amb intervencions més concretes, i a poc a poc ens hem anat obrint a àrees que tenen un impacte més gran”, valora Lóbez, una metodologia que també els ha permès trobar nínxols no coberts i acostar-se “cap a nens que no necessàriament estan malalts, però que s’enfronten a proves mèdiques que generen ansietat”. La voluntat de l’equip és seguir en aquesta línia expansionista i convertir Nixi en “un ambaixador que explica diferents temes de salut i bons hàbits als nens”.
En l’actualitat, els kits de Nixi for Children es troben disponibles a 33 hospitals, la majoria d’ells a l’estat espanyol, però també tenen presència en un hospital a Xile i a tres dels Estats Units. “El projecte més gran que tenim ara mateix és el d’oncologia, que s’agrupa molt en hospitals de referència, de manera que cobrim pràcticament tots els hospitals de radioteràpia d’Espanya”, explica Lóbez. El principal canal de comercialització de l’empresa és el format B2B directament amb els hospitals interessants, amb la intenció que ho incorporin com un servei més. Tanmateix, la companyia ha explorat altres vies, com la col·laboració amb fundacions i patrocinadors perquè els kits arribin de manera gratuïta als hospitals, i també ha obert la possibilitat que persones individuals facin donacions de kits des de la seva pàgina web. Paral·lelament, la start-up continua treballant a donar cobertura a nous tractaments —“Al principi de cada projecte, sempre posem en dubte si la tecnologia ideal és la realitat virtual”, confessa Lóbez—, i pels casos d’infusions en hospitals de dia han optat per dissenyar una aplicació gamificada: “Volem generar un joc al voltant de la generació d’un hàbit. És de l’estil ‘Escull la teva aventura’, en què Nixi necessita la teva ajuda i et fa preguntes referents al tractament. Dura molt poc, només cinc minuts, així que el moment tecnològic és molt limitat”.