Els drons són els nous ulls i termòmetres del cel

Les naus autònomes de SITEP aposten per una gran varietat de sensors d’alt rendiment per fer reproduccions precises del territori en temps real

Categories:

Marc Vilajosana

SITEP dissenya i opera drons d'altes prestacions enfocats al sector industrial
SITEP dissenya i opera drons d'altes prestacions enfocats al sector industrial | Marc Vilajosana

Els drons tenen cada dia un paper més rellevant en la nostra vida. Els hem vist en espectacles artístics, els Mossos els han incorporat en la seva unitat aèria i fins i tot s’han començat a testar per repartir paquets a Europa. “Un dron no deixa de ser un mitjà de transport. Quan graves un vídeo, et permet elevar una càmera, però si ho puc fer amb una perxa, ho faré amb una perxa. El dron el que fa és anar més enllà, amb més autonomia, o a distàncies que l'humà no arriba”, ha assegurat el director d’operacions de SITEP, Juan Manuel Miras, en una sessió del projecte ApadrinaTIC impulsat pel Cercle Tecnològic. Aquests aparells poden aplicar-se en àmbits tan allunyats com la seguretat i l’oci, però si hi ha un aspecte en què excel·leixen és en la captació de dades de gran qualitat.

En aquest àmbit s’especialitza la divisió de drons de SITEP, empresa amb més de 25 anys d’història dedicats al desenvolupament i consultoria de serveis tecnològics per gestionar el territori, els coneguts com a sistemes d’informació geogràfica (GIS). La companyia, incubada als inicis a Barcelona Activa, ha treballat amb administracions públiques com TMB o l’Agència Catalana de Residus, i fa set anys que va fer el salt al món de les aeronaus no tripulades. L’afició per l’aeromodelisme que compartien els integrants de l’empresa, sumada a una oportunitat laboral que va sorgir a través d’uns socis, van fer que SITEP entrés al mercat dels drons amb una visió diferent de la resta: en comptes de competir amb models comercials, van optar per elaborar drons de grans prestacions especialitzats en la captació de dades. “El primer que vam intentar resoldre era treure la dependència de l'ús de dianes perquè en molts escenaris no pot accedir-hi el topògraf”, ha comentat Miras.

Multisensòria per captar les dades més precises

La clau de volta es troba en la varietat i especialització dels múltiples sensors que s’inclouen en cadascun dels tres models de drons que fabrica —i també opera— SITEP. El principal és el sensor LiDAR, uns components que també fan servir els cotxes autònoms i que es basen en l’emissió d’uns feixos làsers per detectar distàncies. “Nosaltres fem servir uns sensors d’altíssimes precisions i amb molta energia, que ens permeten fins i tot travessar les fulles dels arbres i arribar al terra dels boscos”, ha desvelat Miras. El canó LiDAR que fan servir dispara més de dos milions de polsos làser que mantenen el gruix fins que arriben al seu destí, la qual cosa permet que “la captura sigui més granulada”. Els LiDAR es combinen amb sensors termogràfics per captar la temperatura de manera localitzada, sensors RGB per les imatges i sensors multiespectrals, que permeten registrar informació com la humitat. Tot això es complementa amb sistemes de georeferenciació per corregir la ubicació i orientació dels drons i mecanismes d’Edge Computing per fer càlculs automàtics mentre l’aparell vola.

Els sensors LiDAR fan servir feixos de làser per detectar distàncies | Imatge: MV

Una de les primeres demostracions del potencial d’aquests drons es va desplegar en una prova pilot amb l’Agència de Residus de Catalunya, per la qual van elaborar un cubicatge dels dipòsits on es llencen els residus d’una obra. “Són zones on és molt difícil que un topògraf es posi a instal·lar dianes, perquè passen molts camions i fan que es moguin”, ha reflexionat el director d’operacions de la companyia. Gràcies a la precisió de les dades captades amb els drons, van poder fer uns càlculs que, a través d'unes ràtios de conversió de volum a pes, van permetre calcular amb molta precisió les tones de residus abocats, valor que determina el cànon a pagar per les empreses que hi aboquen runa d'obra. El projecte va ser un èxit i es va acabar desplegant a més dipòsits, però també va servir per fer veure a SITEP que havien d’abandonar el sistema de bateries, ja que només els permetia una autonomia de vol de 18 minuts. Així doncs, l’empresa va optar per la combustió tèrmica amb benzina, la qual els permet entre una i quatre hores de vol a màxima càrrega, en funció del model. “Mentre el sector de les bateries continuï en el punt actual, no ens surt a compte continuar depenent d’elles”, ha confirmat Miras.

Un altre dels projectes en què SITEP ha col·laborat amb l’administració pública és un aixecament geogràfic del Parc del Montnegre i el Corredor (entre el Vallès Oriental i el Maresme), en què els drons amb forma d’helicòpter de la companyia van sobrevolar 150 hectàrees en dos dies de vol. La precisió del sensor LiDAR, complementada amb la resta de sensors, va permetre captar l’alçada del terreny i de les copes dels arbres, els quals es van identificar individualment. “Per cada arbre, tenim l’alçada, el diàmetre, l’àrea i el volum”, ha assegurat Miras. “El nivell de detall de les dades és bestial, tenint en compte que la zona és pràcticament inaccessible per la densitat de la vegetació”, ha continuat. Aquestes reproduccions d’àrees forestals, que amb els drons es poden fer en temps real, poden ser de gran utilitat per localitzar persones perdudes o identificar instal·lacions il·legals, per posar dos exemples.

Les representacions del terreny en temps real permeten controlar incendis o localitzar persones perdudes als boscos

On també s’ha desplegat el sistema de SITEP és en l’actuació contra focs forestals. Arran d’una convocatòria feta pel cos de Bombers, l’empresa va participar en un projecte en què calia localitzar en temps real els punts calents d’una crema controlada sense fer aterrar els drons. “Quan l'incendi està controlat, la normativa obliga que un 20% dels efectius romangui en la zona per controlar-ho, i això costa molt en època d'incendis”, ha explicat Miras, una situació en què els drons poden ajudar a actuar amb més rapidesa i planificació. No només això, sinó que, a diferència d’altres naus aèries, els drons poden volar a la nit, la qual cosa pot fer guanyar hores als efectius.

Un dron per a cada necessitat

L’enfocament industrial i l’aposta per components d’altíssima complexitat converteixen els drons de SITEP en productes de gamma alta i d’un cost elevat, un factor arriscat, però que ha donat els seus fruits. “Creiem que les feines especialitzades s’han de fer amb sensors especialitzats, encara que siguin més cars, ja que és així que donem un valor afegit als clients”, ha declarat Miras. Una filosofia de què es destria una manera molt personalitzada de dissenyar els drons, que opten per un sistema plug and play en què se li poden instal·lar o fins i tot intercanviar sensors en funció de les necessitats del moment. A més, com que no hi ha un estoc fix d’aparells, els dissenys de cada dron es poden adaptar a les particularitats de cada client: “És la manera d'evolucionar i de tenir productes tan adaptats com sigui possible a les necessitats del client. Poc generalistes, és cert, però al final el client això també ho valora. El que compra és el que necessita”.

Etiquetes