Drons intel·ligents per controlar els incendis de manera automàtica

Un projecte de recerca de la UPF estudia la implementació d’algoritmes d’intel·ligència artificial perquè les naus no tripulades dissenyin trajectòries en funció del context del foc

Categories:

Redacció

Els drons són especialment útils per detectar els inicis dels focs o per vigilar les operacions d'extinció
Els drons són especialment útils per detectar els inicis dels focs o per vigilar les operacions d'extinció | UPF (Imatge generada amb IA)

El 2019, quan es va incendiar la catedral de Notre-Dame de París, l’ús de drons per captar imatges aèries de l’accident va permetre els equips d’emergències prendre decisions clau per aturar el foc i minimitzar els danys. Des d’aleshores, els vehicles aeris no tripulats es perceben com una eina de gran utilitat per combatre els incendis, en tasques com la localització inicial de les ignicions o la vigilància de les operacions d’extinció, fins al punt que els mateixos Bombers de la Generalitat en testegen l’ús. Ara, la Universitat Pompeu Fabra (UPF) ha encetat un projecte de recerca amb la Universitat de Califòrnia a Irvine (UCI) per desenvolupar un nou sistema tecnològic que permeti desplegar xarxes de drons intel·ligents per automatitzar el control dels focs.

La iniciativa, que tindrà una durada de dos anys, vol solucionar un dels principals problemes amb què es troben els drons en aquestes situacions: la gran majoria funcionen de manera individual i requereixen la intervenció humana per ser activats i per interpretar les dades que capten des del cel. Per superar aquests esculls, els investigadors volen dissenyar una sèrie d’algoritmes basats en intel·ligència artificial que permeti a les naus predir i executar les trajectòries que hauran de fer tenint en compte variables com el tipus d’incendi o la zona en què hauran d’actuar. Gràcies a la comunicació sense fils (wireless), els drons podran actuar de manera coordinada i enviar les dades als operadors humans sense posar en perill treballadors com els conductors dels helicòpters.

A més a més del moviment autònom, el projecte també vol trobar solucions per altres restriccions de l’ús de drons en aquests contextos, com són la dificultat en la gestió manual o la curta durada de la bateria i del temps de vol. “Estem investigant com superar algunes de les limitacions tècniques actuals dels drons vinculades al seu consum d’energia i la seva capacitat de recàrrega, o cercant mecanismes que evitin la seva col·lisió amb altres objectes o que pateixin interferències amb altres senyals de comunicacions”, explica el director del grup de recerca del Wireless&Secure Communications de la UPF, Àngel Lozano.

Etiquetes