Cotxes voladors i ordinadors transparents es fan lloc al MWC
L’original pantalla de Lenovo, el robot domèstic de Xiaomi o l’experiència immersiva de Telefónica són tres de les novetats de l’edició d’enguany
Categories:
Pantalles d’ordinador transparents, cotxes voladors o mòbils amb intel·ligència artificial (IA) integrada. Aquestes són tres de les grans novetats amb les quals el Mobile World Congress (MWC) 2024 es presenta als seus assistents. La fira més gran de telefonia del món, que acull Barcelona del 26 al 29 de febrer, ja s’ha convertit en un esdeveniment que transcendeix al món dels mòbils i de les petites pantalles. Enguany la mobilitat sostenible, amb vehicles elèctrics com a grans protagonistes, o la robòtica són dos dels grans atractius. Al llarg dels quatre dies passaran fins a 100.000 assistents, segons preveu l’organització, i hi haurà més de 2.400 expositors.
Samsung és un dels gegants que centren totes les mirades i han aprofitat l’ocasió per presentar el nou model de telèfon intel·ligent amb IA integrada de forma nativa. “Amb el Galaxy AI volem donar solucions i trencar barreres a una sèrie de problemes com pot ser l’idioma en el moment de comunicar-nos”, presenta el coordinador de màrqueting de la companyia, Francisco Javier López. Alhora, afegeix que “una de les funcionalitats més exclusives és la traducció simultània, tant rebent missatges com amb els usuaris parlant, ja que l’altra persona rep la comunicació traduïda a l’idioma que necessiti”. La tecnologia presentada al MWC, desenvolupada per ells mateixos, també s’integrarà en les pròximes actualitzacions de la gamma Galaxy 24, que va veure la llum el passat mes de gener.
Samsung presenta el Galaxy AI, un telèfon que integra de forma nativa la intel·ligència artificial en funcions com l’edició de fotos, les trucades amb traducció simultània o el canvi de format de textos
Aquesta intel·ligència artificial no només s’aplica a les trucades o missatges, sinó que té un paper rellevant en l’edició de fotografia o vídeo. Des de la mateixa galeria, es llegeix la fotografia, s’interpreta el context i es proposen solucions que tinguin sentit, com pot ser canviar la mida d’alguns elements o eliminar-los de forma directa. Una altra de les funcionalitats es troba en la gestió de textos, permetent resumir una pàgina web en pocs segons o editar qualsevol text de forma automàtica segons el format que vulgui l’usuari com, per exemple, en l’estil de llista o redacció.
Un altre dels dispositius originals i més demandats ha estat el ThinkBook Transparent Display Laptop Concept, de Lenovo. Aquest destaca per ser un prototip on la pantalla és totalment transparent, una cosa que ja vam veure a l’Integrated Systems Europe (ISE) 2024. “Aquesta proposta barreja i vol fusionar els entorns digitals i físics”, resumeix la desenvolupadora de la companyia, Gao Xiaoju. “De moment, es tracta d’un prototip sense data de llançament i en procés de testatge, però que ja permet dur a terme diferents tasques com escriure, pintar o dissenyar”, afegeix.
La mobilitat i la robòtica guanyen protagonisme
En les últimes edicions de MWC ha anat sumant importància el vehicle autònom i elèctric pel que fa a barreja de sostenibilitat i mobilitat. Una de les propostes més cridaneres de l’edició de 2024 ha estat la d’Alef Aeronautics amb el Model A, un vehicle volador que podrà començar a fer proves experimentals a partir de l’any 2025 als Estats Units. Segons el seu fundador i director de tecnologia, Konstantin Kisly, l’objectiu és “aportar solucions als problemes del trànsit a les ciutats, permetent els desplaçaments més ràpids i silenciosos” sobretot en les àrees urbanes i les ciutats col·lapsades.
Kisly: “El nostre objectiu és aportar solucions als problemes del trànsit a les ciutats, permetent els desplaçaments més ràpids i silenciosos”
“No pot ser que els cotxes continuïn sent els mateixos que un segle enrere”, assenyala Kisly, “la nostra és una proposta molt ambiciosa i més eficient que el desplaçament per carretera”. La companyia californiana, que ja té venuts més de 440 vehicles abans d’arrancar amb la producció, assegura que el desplaçament és similar al d’un dron tripulat, que s’enlaira gràcies a unes hèlixs que es troben sota la carrosseria, i que utilitza energia totalment elèctrica. El cotxe, amb una autonomia de 320 kilòmetres, està pensat per combinar els desplaçaments terrestres amb els aeris.
El gegant de telefonia Xiaomi, per la seva banda, també ha aprofitat el marc del MWC 2024 per presentar el seu vehicle elèctric, batejat amb el nom de SU7 Max. “És la joia de la corona d’aquesta edició”, reconeixia la cap de continguts de l’empresa xinesa, Nelly de Navia. “El pas que donem és deu a la visió futurista de la companyia, que pensa que la innovació ha de ser per a tothom i, aprofitant el bon posicionament que tenim amb els mòbils i altres dispositius, hem apostat per aquest cotxe”, afegia. De les seves prestacions, en destaca la velocitat màxima de 276 kilòmetres per hora, així com la reacció en l’acceleració i la frenada. També la càrrega ràpida, permetent en un quart d’hora una autonomia de fins a 800 kilòmetres.
La robòtica, com en alguna altra edició, té un pes destacat en l’espai de la firma asiàtica, on s’ha presentat el CyberDog 2, que combina l’estètica d’un gos amb IA per obrir la porta a diferents funcionalitats. A part de proposar un disseny més realista respecte a la primera versió, inclou nova tecnologia com 19 sensors de visió, tacte i oïda. Això fa sigui un dispositiu ideal per acompanyar a les persones dependents, ja que actua com una mascota en els moments, per exemple, de passejar o obeir ordres. Per altra banda, aporta una capa de seguretat a la llar, pel fet que informa directament al dispositiu vinculat de qualsevol incidència o moviment que hi pugui haver.
La demostració pràctica d’Open Gateway
A principis del mes de febrer es va anunciar que en el marc del MWC 2024 veuria la llum Open Gateway, una iniciativa de Groupe Speciale Mobile Association (GSMA) per oferir diferents solucions en forma d’API, interfícies de programació d’aplicacions, als desenvolupadors. “Tenim tres objectius definits: que les empreses puguin crear nous serveis, que els usuaris disposin d’un accés més directe i senzill i que les aplicacions millorin”, assenyala l’especialista en el núvol de Telefónica, Juan Carlos Díaz. El primer cas d’ús real s’ha deixat veure a l’estand de l’empresa espanyola, impulsora d’aquesta tecnologia juntament amb Orange i Vodafone.
Aprofitant la celebració de la Copa del Rei de bàsquet, que es va tenir lloc a Màlaga fa dues setmanes, i combinant-ho amb la realitat virtual (RV), es proposen vídeos en 180° o 360° als espectadors d’un partit. “Ajuntant diferents solucions, com són la geolocalització o la verificació a través d'SMS, podem oferir una millor experiència tant als que estan al recinte esportiu com els que estan subscrits al contingut des de casa”, narra Díaz. “Per oferir tot això necessitem una banda ampla potent que garanteixi aquesta bona connectivitat a la llar i en esdeveniments multitudinaris”, complementa. Entre els punts que es treballaran enguany per presentar de cara el pròxim any hi ha API centrades a evitar el frau o optimitzar la gestió de dades personals.