El Cruïlla traspassa la frontera del so

El festival experimenta amb el control emocional i les tecnologies immersives per demostrar que la música es pot sentir de mil maneres

Categories:

Oriol Quintana

El Festival Cruïlla aprofita les dades recopilades dels assistents per portar el màrqueting a un nou escenari molt més segmentat i personal
El Festival Cruïlla aprofita les dades recopilades dels assistents per portar el màrqueting a un nou escenari molt més segmentat i personal | Eli Don (ACN)

El Cruïlla ha esdevingut molt més que un festival de música urbana com va néixer l’any 2005. En l'actualitat és tota una barreja d’estils, cultures i sensacions amb un alt component tecnològic en tota l’oferta que presenten. En l’edició d’enguany, hi destaquen dues grans novetats. Per una banda, durant els quatre dies de durada es realitzaran proves experimentals que tenen com a principal objectiu el control emocional d’aquelles persones que assisteixen als concerts. Per altra, els organitzadors proposen un recorregut sensorial que combini sentits com el gust o l’olor i la realitat virtual. 

“Es tracta d’un dels pocs esdeveniments d’aquest tipus al món que van més enllà dels concerts: es poden veure des d’arts gràfiques, actuacions còmiques, gastronomia o videojocs on la tecnologia es veu en estat pur”, ha explicat el president de la Fundació .cat i vicepresident del Barcelona Music Lab, Genís Roca, en una visita organitzada pel Cercle Tecnològic. Totes aquestes propostes d’oci no s’obliden del component sostenible, ja que, segons Roca, “és el principal festival endollat al corrent, sense fer servir grups electrògens i estalviant més de 125.000 litres de gasoil”.

Prova experimental amb el control emocional

El Cruïlla d’enguany presenta com a gran novetat la fase experimental del que es coneix com un mapa emocional. “Hi ha algunes desenes de persones assistents al festival que porten un casc ple de sensors. Mitjançant els estímuls que es provoquen al cervell, recollim i analitzem científicament les emocions que els genera la música que estan escoltant”, ha assenyalat l’expert tecnològic. Amb les dades obtingudes, es pot avaluar l’experiència dels participants a l'hora d'executar les diferents activitats proposades.

Roca: “Mitjançant els estímuls que es provoquen al cervell, recollim i analitzem científicament les emocions que els genera la música que estan escoltant”

Aquest projecte aplicat durant els dies de festivals compta amb la col·laboració del Centre Tecnològic Eurecat, que busca aconseguir resultats qualitatius de la combinació entre els senyals fisiològics i les dades especials que generen les persones participants en la prova. La finalitat principal d’aquest procés, tal com reconeixen, és “conèixer amb precisió allò que emociona als participants” en el moment en què es viuen diverses experiències audiovisuals.

Un recorregut a través dels sentits

Una altra de les propostes trencadores presentades pel festival en la present edició compta amb la col·laboració del Mobile World Capital Barcelona a través d’un recorregut sensorial. Fent ús de diferents dispositius tecnològics, els assistents poden tenir una experiència personificada que activi i desperti diferents sentits com la vista, l’olfacte o el gust.

La part olfactiva corre a càrrec d’AirParfum, una empresa dins del grup Puig especialitzada a crear dispensadors de fragàncies sense saturació olfactiva. Amb aquest dispositiu, els usuaris tenen la possibilitat de recórrer els carrers de Barcelona visitant llocs icònics com Les Rambles o la Barceloneta i sentir en primera persona aquells aromes que els fan únics. A la vegada, s’ofereix una vivència gastronòmica de la mà del Celler de Can Roca que combina la realitat virtual amb uns bombons elaborats especialment per l’ocasió.

El recorregut sensorial és fruit de la combinació dels dispositius tecnològics, com les ulleres de realitat virtual, i l’activació de sentits com l’olfacte i el gust

L’experiència total, amb una combinació que activa diferents sentits a la vegada, trasllada a l’assistent enmig d’un concert de la banda de rock IZAL, recreant la cançó de tancament de l’últim concert que van fer al Palau Sant Jordi davant de 17.000 persones abans de dissoldre’s. “El nivell de realisme és total. Quan un es mou, el soroll es mou amb ell. Més enllà d’oferir una visió en 360 graus, tens sensacions olfactives com l’olor de cervesa que ve del públic”, ha apuntat Roca per descriure l’aplicació de la realitat virtual feta pel Barcelona Music Lab.

Seguiment de dades en temps real

Al llarg dels quatre dies de concerts, el Festival Cruïlla recopila milions de dades, sigui a través de l’activitat de telèfons mòbils, de la polsera-moneder o de les xarxes socials, algunes de les quals tenen un gran impacte en el moment que es produeixen els concerts. Mitjançant un seguiment en temps real, es pot observar el ritme de consum que tenen les barres i, d’aquesta manera, aplicar mesures com reforç de personal o promocions per animar al client.

Per altra banda, la informació recopilada porta el màrqueting a un nou escenari molt més segmentat i personal. “Es coneixen els gustos i costums dels usuaris i el festival pot definir un perfil de consumidor. Així i tot, es tenen més de 320.000 persones a la base de dades i no es poden fer campanyes que els interpel·lin a tots per igual”, ha explicat Roca. És per aquest motiu, ha continuat, que es diferencia el missatge, amb accions com “creant correus electrònics dirigits a un petit grup o trucant aquells assistents més fidels”.