Director del sector Telecomunicacions de Nae

Telecomunicacions per connectar les persones

La crisi de la covid-19 ens està donant molts aprenentatges i ens fa reflexionar sobre com estem connectats com a societat i quins són els serveis bàsics dels que no podem prescindir, i entre aquests es troben les telecomunicacions. Parlar de telecomunicacions és parlar de conceptes com “no tinc wifi”, o bé “no tinc dades” i fins i tot de com un joc com “el Call of Duty lagueja”, però què hi ha darrere?

Simplificant molt, quan som a casa i mirem Netflix amb la tauleta, aquesta es connecta amb wifi al router de l‘operador de telecomunicacions, i d’aquí surt una connexió (fibra òptica, cable coaxial o cable de coure) que ens enllaça a internet i ens porta a algun lloc del món on hi ha guardada la nostra sèrie favorita.

Quan som fora de casa i ens connectem amb el mòbil (per seguir mirant la mateixa sèrie), la principal diferència és que en lloc del wifi, utilitzem les xarxes mòbils per connectar el nostre dispositiu a alguna de les desenes de milers d’antenes distribuïdes per tot el territori: a terrats, al costat de les autopistes i a turons i emplaçaments elevats. Aquestes antenes tenen la seva connexió de fibra òptica que les enllaça a internet i d’aquí al lloc on estigui guardada la sèrie. Per tant, per connectar-nos des de casa o amb el mòbil, les xarxes de fibra òptica són essencials per tenir una bona experiència d’usuari digital.

“Som un referent mundial en xarxes de fibra òptica amb un 89% de les llars amb capacitat per connectar-se a molt alta velocitat"

Al nostre país s’ha fet molt desplegament de xarxa gràcies a la inversió privada dels operadors, a una regulació favorable i a l’impuls públic (per exemple, a Catalunya amb la concessió a Xarxa Oberta per desplegar fibra als territoris amb menys competència).

A Catalunya i Espanya som un referent mundial en xarxes de fibra òptica, segons tots els estudis, amb un 89% de les llars amb capacitat per connectar-se a molt alta velocitat, al capdavant de l’Europa i molt per sobre de França, Alemanya, Itàlia i el Regne Unit.

Font: Digital Economy and Society Index 2020

Ara bé, cal seguir apostant per a mantenir aquest lideratge. La tecnologia evoluciona molt ràpidament i hi ha tres evolucions en telecomunicacions de les que cal estar a l’aguait.

"Tothom parla del 5G, però no podem oblidar dos molt rellevants per als ciutadans: el Wifi6 i l’evolució de les xarxes per fibra òptica"

Tothom parla del 5G i és evident que els avenços que implica (més velocitat, més dispositius a la vegada i menys latència) són espectaculars, però cal no oblidar-ne dos més que també són molt rellevants per als ciutadans: el Wifi6, que permetrà incrementar significativament l’experiència d’usuari en xarxes wifi tant a casa com en solucions per a empreses i indústries i que és molt complementaria amb 5G, i l’evolució de les xarxes de fibra (XGS-PON) per dotar de connexions de fins a 10 Gigabits per segon.

Tornant al principi, si volem ser capdavanters en la societat digital i evitar que “no tinguem wifi”, “no tinguem dades” o “el Call of Duty laguegi” necessitem seguir apostant fermament pel desplegament d’infraestructures digitals, que aquestes arribin a tot el territori i que tinguem la capacitat d’innovar per participar en la creació i implantació de les noves tecnologies a la nostra societat.