Entitats de promoció de la llengua catalana presenten la campanya Configura.cat per catalanitzar els dispositius

La iniciativa busca que qualsevol persona que sigui catalanoparlant d’origen o nou parlant pugui viure plenament en català, també en l’àmbit digital

Categories:

Redacció

Entitats com Accent Obert, Òmnium Cultural, Softcatalà o la Plataforma per la Llengua volen encoratjar la ciutadania a catalanitzar els seus dispositius més habituals
Entitats com Accent Obert, Òmnium Cultural, Softcatalà o la Plataforma per la Llengua volen encoratjar la ciutadania a catalanitzar els seus dispositius més habituals | Accent Obert (cedida)

Les entitats de promoció de la llengua Accent Obert, Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua i Softcatalà han presentat aquest dilluns, en el marc de l’Aliança per la Presència Digital del Català, la campanya anomenada Configura els teus dispositius en la nostra llengua. La iniciativa busca que qualsevol persona que sigui catalanoparlant d’origen o nou parlant pugui viure plenament en català, també en l’àmbit digital. Alhora, vol encoratjar la ciutadana a catalanitzar els seus dispositius més habituals –mòbils, ordinadors, tauletes o aplicacions, entre d’altres– i que sigui un missatge dirigit per a empreses, plataformes i aplicacions.

El projecte posa a disposició una pàgina web que incorpora videotutorials i instruccions sobre com incorporar el català als dispositius. La idea, de fet, és no incloure el català com una llengua més, sinó que suposi la primera llengua i poder arribar a aquelles companyies que, a hores d’ara, encara no l’ofereixen als usuaris. “Les empreses no perceben que hi hagi una comunitat digital viva que ho reclami”, ha explicat el president d’Accent Obert, Genís Roca. “Hi ha una gran part dels catalanoparlants que encara no ho tenen activat, i això té conseqüències”, ha afegit.

El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha remarcat durant la presentació que la campanya apel·la directament a la voluntat de “fer valer encara més els drets lingüístics dels catalanoparlants” en un context que continua sent d’emergència lingüística. Segons ha comentat, a Catalunya la identificació amb el català dels 15 als 44 anys es troba entre el 24% i 29% i ho ha complementat amb un “les dades d’aquells que s’identifiquen per igual amb el català i el castellà pugen fins al 40-45%, un símptoma de bilingüització clara que en unes xarxes amb una proporció desigual de continguts del català, arrossega els usos i els hàbits tant dels pocs que estan identificats amb el català com dels identificats com a bilingües a viure digitalment més aviat com a monolingües en castellà”.

Per la seva part, el president d’Òmnium Cultural, Xavier Antich, ha destacat que la campanya s’enfoca al global del país i que té impacte directe sobre les persones i els seus drets lingüístics. “Volem, i tenim dret, com a ciutadans a tenir una experiència coherent amb la nostra llengua: si penses, parles i escrius en català, també has de poder navegar i interactuar en l'entorn digital en català, sense restriccions o limitacions”, ha reivindicat, “cada dispositiu és un senyal inequívoc al món empresarial d'identificació amb aquesta llengua i, per sobre d'això, és un exemple de normalització digital”.