Assessor del creixement i autor del llibre 'Creix i prospera'

Amazon vol recuperar la cultura, però es perd en el camí

"Tot i que la col·laboració és valuosa, no justifica cinc dies a la setmana a l'oficina"

Com va fer fa dos anys Tesla, Amazon ha pres la decisió de fer tornar a l'oficina els seus empleats corporatius a partir del 2025, allunyant-se clarament de les polítiques de treball híbrid o flexible adoptades per la majoria de les altres grans empreses tecnològiques. El CEO, Andy Jassy, argumenta que la col·laboració presencial és essencial per a la innovació i la resolució de problemes, amb l'objectiu de recuperar la cultura intensa del Day 1 d'Amazon. Malgrat les crítiques d'empleats i experts que adverteixen que aquest enfocament rígid podria fer marxar els millors talents, Amazon manté la seva aposta perquè entén que els beneficis de la presència a l'oficina superen la flexibilitat del treball remot.

"El retorn a l'oficina no resoldrà els problemes si es continua amb una cultura de 'reunions sobre reunions'"

Que el treball en remot no és per a tot ni per a tothom ja fa anys que ho dic, però els motius mostren una manca de lideratge evident, ja que:

  1. Revitalitzar la cultura Day 1 i enfortir la cultura corporativa. El retorn a l'oficina no resoldrà els problemes si es continua amb una cultura de "reunions sobre reunions". La qüestió és de cultura, governança i processos innecessaris, no de presència física.
  2. Millora de la col·laboració. Tot i que la col·laboració és valuosa, no justifica cinc dies a la setmana a l'oficina. La col·laboració no és constantment necessària, i moltes tasques es poden fer de manera individual després d'una sessió col·laborativa.
  3. Reducció de la burocràcia. Simplificar els processos no depèn necessàriament de la presència a l'oficina. El problema de la burocràcia és més aviat una qüestió de governança i cultura interna, i la presència física no és la solució a aquests desafiaments, sinó un pegat.

Em recorda a un escombriaire que vaig veure l'altre dia mirant el mòbil mentre treballava. Pensem que el treball en remot du a menys hores treballades, però no ens preguntem si les quaranta hores setmanals que es treballen a l'oficina són efectives o, com passa a casa, també hi ha "pèrdues". I, ja que hi som, i lligant-ho a la recent decisió del govern espanyol de reduir la jornada laboral. Quan deixarem de marcar jornades amb criteris purament arbitraris? La jornada laboral de 40 hores, com la de 35 o la de 50, són absurdes com a norma, ja que no centren el debat on hauria d'estar: els resultats.

"La jornada laboral de 40 hores, com la de 35 o la de 50, són absurdes com a norma, ja que no centren el debat on hauria d'estar: els resultats"

La decisió d'Amazon de retornar els seus empleats a l'oficina revela una manca de comprensió sobre la veritable naturalesa del lideratge, la col·laboració i la cultura empresarial. La insistència en una jornada laboral rígida no resoldrà els problemes estructurals que afecten la companyia. En lloc de centrar-se en la presència física com a solució, és fonamental que les organitzacions es qüestionin els resultats reals del seu treball i busquin un equilibri més adaptat a les necessitats del seu entorn i al retorn dels seus equips. Al cap i a la fi, l'eficiència no depèn només de l'horari, sinó de la qualitat del treball realitzat.

Només així, es podrà establir una política d'horaris que s'adapti no només a la teva empresa, sinó al teu entorn i al teu talent.

Etiquetes