Socidirector d’ADVANTO i membre de Smartech Cluster

La urgència de la transformació digital en les microempreses i autònoms

"La digitalització millora l'eficiència i l'operativa, i obre portes a noves oportunitats de negoci i col·laboracions"

En un temps que es parla tant d’intel·ligència artificial, i d’indústria 4.0 i 5.0, un món que sembla avançar a ritme de vertigen cap a la integració de tecnologies avançades, observem una notable disparitat en l'adopció de la transformació digital, més per dimensió que no pas per sector d’activitat. En concret, en el dia a dia visitant, assessorant i acompanyant empreses ens trobem moltes petites empreses, especialment en el segment de microempreses (menys de 10 empleats) i també professionals autònoms que encara no han fet el pas en la implantació de programari de tipus ERP (per no parlar de CRM ni de BI).

Podria semblar que exagerem, però encara avui ens trobem empreses que fan servir arxius Excel per facturar o bases de dades Access fetes per ells mateixos; o aplicacions obsoletes fetes fa anys per un informàtic que ja s’ha jubilat i no disposen d’evolució ni suport. Fins i tot, hem trobat programadors informàtics autònoms que implanten solucions per a empreses que no disposen de programa de facturació per a ells mateixos. I no val dir allò de “en casa del herrero...”.

Aquesta situació és particularment preocupant quan considerem la imminent aplicació de la nova legislació antifrau, ja que ni Office ni aplicacions obsoletes compliran els requisits, així com la futura la implementació de la factura electrònica. El tipus de programari de gestió integral i integrada és una eina clau en la gestió de tota empresa, oferint solucions en àrees administratives, financeres, comercials i operatives.

"Amb la legislació antifrau i la factura electrònica esdevenint una realitat ineludible, la necessitat de digitalitzar-se no és només una qüestió de creixement, sinó de supervivència"

Les grans empreses ja van adoptar solucions avançades i costoses a partir dels anys 90, especialment. Després, van arribar solucions menys complexes i econòmiques per a mitjanes i inclús petites empreses. Actualment, disposem d’un ampli ventall de solucions per sectors i dimensions, amb capacitats de personalització o estàndards, amb facilitats d’implantació i de pagament per ús. Malgrat tot, la seva adopció entre el teixit empresarial més petit ha estat lenta, i aquesta mancança de modernització no només limita la seva capacitat de competir en un mercat cada cop més digitalitzat, on la productivitat ha d’augmentar contínuament i minimitzant errades, sinó que també augmenta el risc de no complir amb les normatives vigents.

La resistència a l’adaptació al canvi pot ser atribuïda a diversos factors: les organitzacions més reduïdes són les que pateixen més els efectes que el dia a dia els ofega i no troben el temps ni recursos per a accions a mitjà termini; la urgència per sobre de la importància; la percepció de costos elevats (en diners, en recursos, en temps i en energia) o la falta de coneixement tecnològic. Tot comprensible, però no és excusa.

Tapar-se els ulls com feien els nens petits no ens eludirà la responsabilitat. Amb la legislació antifrau i la factura electrònica esdevenint una realitat ineludible, la necessitat de digitalitzar-se no és només una qüestió de creixement, sinó de supervivència. Les microempreses que no es modernitzin poden enfrontar dificultats substancials, des de sancions (i no soc partidari de l’argument de la por), fins a la pèrdua de competitivitat en el mercat.

"La digitalització no només millora l'eficiència i la capacitat operativa, sinó que també obre portes a noves oportunitats de negoci i col·laboracions que no serien possibles en un entorn tradicional"

Davant d'aquest panorama, convé destacar iniciatives com la xarxa d'oficines Acelera Pyme, o el suport d’associacions com Smartech Cluster i Secartys, que ofereixen assessorament gratuït a les empreses en el seu procés de digitalització, des de la definició d’un full de ruta cap a la transformació digital fins a la selecció de proveïdors.

Existeixen ajudes dissenyades específicament per a petites empreses i autònoms, com el programa Kit Digital, per exemple, que posa a disposició ajuts econòmics per facilitar la incorporació de solucions digitals de gestió de processos, gestió de clients, analítica avançada i altres amb la finalitat de fer accessible la transformació digital per a tots. I recentment s’ha publicat el programa Kit Consulting, en aquest cas orientat a oferir assessoraments digitals a empreses de més de 10 empleats. Així que no tenim excusa!

En definitiva, la digitalització no només millora l'eficiència i la capacitat operativa, sinó que també obre portes a noves oportunitats de negoci i col·laboracions que no serien possibles en un entorn tradicional. Pel que fa al paper dels ERP, és crucial a l’hora d’aportar valor afegit als processos empresarials, ja que poden integrar-se amb altres eines digitals per crear un ecosistema complet. Ara fins i tot podem connectar ChatGPT amb el nostre ERP per a automatitzar processos.

"La implementació de tecnologies modernes no és una opció, sinó una necessitat emergent que pot definir la viabilitat a llarg termini de la seva empresa"

No obstant això, la implantació o actualització d'un ERP no és simplement una actualització tecnològica, sinó una estratègia imprescindible per integrar-se plenament en el nou paradigma econòmic i empresarial. Les microempreses i autònoms guanyaran en eficiència i competitivitat, alhora que asseguraran la seva conformitat amb les exigències legals emergents.

Ens trobem en un moment crític per actuar en el qual el futur de les petites empreses depèn de la seva capacitat per adaptar-se i innovar. Enfocar-se en la implementació de tecnologies modernes no és una opció, sinó una necessitat emergent que pot definir la viabilitat a llarg termini de la seva empresa.