Consultor en comunicació especialitzat en el sector dels 'eSports' i la tecnologia

‘E-sports’ als Jocs Olímpics, una partida a nivell èpic

"Uns JJOO d’e-sport sembla bona idea, però t’has d’adaptar a l’audiència, no que ella s’adapti als teus valors olímpics"

Fa pocs dies que el Comitè Olímpic Internacional (COI) ha anunciat la seva intenció d’incloure els e-sports en els Jocs Olímpics. La proposta sembla que consistirà en una competició paral·lela, a l'estil dels Jocs d'hivern, i que se centrarà únicament en esports electrònics. Pel que diuen, les converses estan molt avançades i pròximament en sabrem alguna cosa més.

Posar-se en la pell de la persona que ha de gestionar això és gairebé un exercici d'autotortura, ja que has d’organitzar una competició que no traspassis la gran línia vermella que ha posat el COI: respectar l’esperit olímpic. És a dir, i per ser clars, que no hi hagi violència en un mercat on els cinc esports electrònics més massius són violents. Parlem en ordre de popularitat de les competicions de League of Legends, Mobile Legends: Bang Bang, Counter Strike, Dota 2 i Valorant.

“S’ha d’organitzar una competició que no traspassis la gran línia vermella que ha posat el COI: que no hi hagi violència en un mercat on els cinc esports electrònics més massius són violents”

D'altra banda, podríem pensar en els jocs vinculats a l'esport o a pseudoesports, com el FIFA, NBA2K, PES o, fins i tot, Rocket League. Però aquests videojocs són propietat d’una empresa privada, els anomenats publishers, que són qui posen les normes, qui tenen la publicitat dins del joc, qui imposen com es juga, etc. Què farà el COI? Pagar ingents milions de diners perquè aquests publishers s’adaptin a patrocinadors, normes i regles? Ho veig difícil i car, molt car.

L’opció que veig més factible és crear un videojoc propi. Ja s'han creat videojocs amb llicència dels Jocs Olímpics, com l’Olympic Games Tokyo 2020, publicat per SEGA. Seria una proposta interessant i estaria dintre de l’esperit olímpic. Però tindria un problema no gens menor: en quants països hi ha federació d’aquest joc? Aquestes federacions són nacionals i tenen una estructura competitiva interessant i massiva? No crec que aquesta línia tampoc sigui molt interessant pel públic que volen captar, que entenc que és el públic jove.

“L’opció que veig més factible és crear un videojoc propi com l’’Olympic Games Tokyo 2020’”

En resum, sembla que el COI està desesperat per captar un segment de població que cada cop segueix menys els jocs, a causa d’altres alternatives d’entreteniment. Crec que ho vol fer per incrementar els patrocinis i generar més negoci, fent-lo sostenible en el temps. La idea de fer-ho a través d’uns Jocs Olímpics d’e-sports em sembla bona, però si vols fer això, t’has d’adaptar a l’audiència, no fer que l’audiència s’adapti als teus valors olímpics. El món dels videojocs es mou principalment pels shooters i jocs de rol o ARTS. La violència que hi apareix no és real, és una simple representació, com no és real la violència en una pel·lícula. Fa olor de fracàs, però veurem com evoluciona.

Extra point: serà interessant veure les mesures antidopatge d’aquests jocs olímpics. Seran més hàbils que els cheaters?