Doctora en biomedicina, i presidenta i responsable de l'equip de gestió interna a Young IT Girls
Projecte ALIA: apropant IA i art als joves
"Les generacions futures han de tenir la capacitat de reflexionar i repensar per tal de poder contribuir en els avenços"
ALIA és el projecte educatiu del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) per a joves que relaciona divulgació científica i la investigació amb la creació artística i literària. Aquest curs escolar, i en el marc de l'exposició que fins fa poc podíem visitar al CCCB, el projecte ALIA ha girat entorn la intel·ligència artificial (IA). En concret, s'ha volgut posar sobre la taula com és un procés de creació col·lectiva i què passa quan aquest procés de creació inclou una IA.
El projecte s'ha desenvolupat en tres etapes: investigació, creació i presentació, i ha anat acompanyat d'un dossier pedagògic conceptualitzat i redactat per l'Ona de Gibert i el Lluís Nacenta, també comissari de l'exposició. El dossier ha permès als i les alumnes treballar de forma autònoma als seus centres, guiats pel professorat que prèviament ha rebut formació associada. Entre altres activitats, les escoles seleccionades també han pogut visitar l'exposició intel·ligència artificial al CCCB, conversar amb científics/ques, fer una visita guiada al superordinador MareNostrum, i xerrar i assistir a un concert participatiu amb la Maria Arnal i una IA. El pròxim 14 de maig, el CCCB acollirà la cloenda d'aquest projecte, en què els i les participants presentaran el seu treball final: una cançó de música urbana que respongui les qüestions treballades, i en què la lletra, la música i el videoclip, han sigut creats de forma conjunta amb una intel·ligència artificial.
"Apropar aquest coneixement a la societat és tan important com compartir els algoritmes de IA perquè tothom els pugui fer servir, i especialment és essencial per la població jove"
Durant aquests mesos de projecte ALIA, he pogut col·laborar moderant les xerrades entre científics i científiques del BSC-CNS i els i les estudiants dels sis centres educatius seleccionats. A la primera trobada, vam conversar amb el músic i investigador Lluís Nacenta sobre intel·ligència artificial i el procés creatiu. És l'artista un geni que assegut mirant el mar s'inspira en un moment determinat i crea una obra de forma individual i transcendent? O és la creació un procés que es pot explicar, aprendre i compartir, on incideixen tècniques i tecnologies de formes molt diverses? On queden els drets d'autor quan fem servir altres obres per entrenar els nostres algoritmes? Qui signa com a artista en un procés col·lectiu entre humà i màquina? Més enllà d'aquestes preguntes relacionant art i IA, van sortir altres dubtes molt interessants i algunes pors al voltant d'aquesta tecnologia revolucionària. De fet, algunes d'aquestes qüestions han sigut recurrents en les diverses trobades que els i les estudiants han tingut amb personal científic del Barcelona Supercomputing Center.
Els últims anys hem rebut una pluja d'informació constant sobre què és la intel·ligència artificial i com ens pot afectar, positivament i negativa en les nostres vides. I això, sense dubte, ens ha fet reflexionar a adults, però també als joves. De sobte, aquesta tecnologia ha estat molt més al seu abast amb l'aparició d'eines com el ChatGPT, de la qual també hem parlat molt en algunes sessions i especialment a la trobada amb la científica Maite Melero.
En general, totes i tots afirmaven haver utilitzat d'alguna manera aquesta eina per fer algun treball, i consideraven que era un recurs útil. En canvi, no tothom tenia tan clar incorporar una IA per crear obres d'art. Entre els estudiants de La Llotja, alguns veien com una falta de respecte fer servir algoritmes de IA per substituir les tècniques més clàssiques, que comporten aprendre a fer servir el pinzell i la pintura i dedicar hores a crear una peça única. Altres participants es qüestionaven per què calia tant esforç estudiant per entrar a graus com medicina, si tindrem màquines que ho faran tot en lloc de metges i metgesses. D'aquí, en sortien altres preguntes de tornada. Quin paper tenen les persones i quines habilitats els fan diferents de les màquines? Serà la IA capaç de tenir pensament crític, o sempre caldrà l'humà per acabar de decidir i raonar? La IA serà empàtica i podrà informar d'un diagnòstic mèdic de forma propera i amb cura, o preferirem que això sigui feina de l'humà?
"Sovint, els adults obliden les generacions joves i futures amb l'excusa que tenen menys experiència i coneixement, però justament és un dels col·lectius on cal promoure més la divulgació de recerca científica recent, moderna i revolucionària"
En aquestes trobades, també hem compartit sobre la por que una màquina superi a l'humà, es transformi en quelcom que vulgui fer el mal, acceleri el canvi climàtic, jugui en contra d'una població concreta de persones o incrementi els biaixos entre grups minoritaris i classes socioeconòmiques. I és difícil no tenir-les quan desconeixem aquesta tecnologia i el que hi ha darrere. Com funciona, qui la desenvolupa, i com això està regulat. Apropar aquest coneixement a la societat és tan important com compartir els algoritmes de IA perquè tothom els pugui fer servir, i especialment és essencial per la població jove. Ells i elles són les persones que més convençudes han d'estar, les generacions que més que cap altre han de poder decidir com i quan fer servir aquesta tecnologia. És necessària la intel·ligència artificial en qualsevol aspecte de la vida? És sostenible fer-la servir de forma excessiva? Com podem regular-la per fer-ne un bon ús? Com han de ser els equips que la desenvolupin? Quin paper tenim els humans en tot això?
Sovint, els adults obliden les generacions joves i futures amb l'excusa que tenen menys experiència i coneixement, però justament és un dels col·lectius on cal promoure més la divulgació de recerca científica recent, moderna i revolucionària. Elles i ells han de tenir la capacitat de reflexionar i repensar per tal de poder contribuir en els avenços tecnològics, artístics i socials. Estic convençuda que el Projecte ALIA: Intel·ligència artificial, els hi ha permès exactament això. Com a científica, participar en aquest projecte dinamitzant les converses entre altres científics/ques i joves, m'ha ajudat a descobrir les seves inquietuds i reafirmar la necessitat de crear ponts i continuar divulgant.