Cercle de professionals que lideren
La governança de dades: clau per a la competitivitat i l’èxit empresarial
"És crucial involucrar l'staff de les unitats de negoci i formar-los en l'extracció, transformació i càrrega de dades"
Actualment, les dades són al nucli de qualsevol empresa, i la seva gestió i ús efectiu poden ser la clau del seu èxit. Amb aquesta premissa, les persones directives i responsables de dades de diverses empreses catalanes, agrupades a CDAOs.cat, van establir un fòrum de discussió per abordar aquesta qüestió. El debat, fonamentalment, gira entorn l’anomenat “govern de la dada”, i com les diferents companyies utilitzen estratègies per fer-lo possible.
La importància de la creació de contractes de dades els ha convertit en gairebé una necessitat. Mitjançant aquests acords, els propietaris de dades poden establir pactes amb els creadors i consumidors de dades, oferint un mecanisme per al seu control i traçabilitat. Tot i que aquests contractes ofereixen un camí cap a una gestió més eficient, s'ha reconegut que no sempre són aplicats adequadament. D'aquí la rellevància de definir clarament el cicle de vida de les dades des del seu origen.
La qualitat de les dades és un altre aspecte que cal tenir molt en compte. Les deficiències en la qualitat de les dades en origen poden generar problemes significatius, com ara la pèrdua de temps en la preparació per a la seva anàlisi. Per evitar-ho, s’imposa la necessitat de validar els indicadors clau de rendiment (KPI) derivats de les dades amb els respectius propietaris, garantint així que les decisions basades en aquests KPI siguin precises i fiables.
“Els contractes de dades s’han convertit en una necessitat. Mitjançant aquests acords, els propietaris de dades poden establir pactes amb els creadors i consumidors de dades, oferint un mecanisme per al seu control i traçabilitat”
Malgrat el seu caràcter cabdal, la qualitat de les dades sovint no es contempla en els objectius anuals de l'empresa ni en els incentius per al personal. Una possible solució a aquest problema és la creació d'un portal intern de compartició de dades, que permeti a les unitats de l'organització detectar les seves pròpies deficiències i millorar-les. Aquesta compartició interna també pot estimular un major ús d’aquestes dades, generant una cadena de subministrament interna que possibiliti la creació de nous productes i serveis basats en dades. No obstant això, aquesta oportunitat només pot ser explotada si es té una visió clara de les dades que es volen compartir i es defineix un model efectiu.
Un altre punt crucial és la necessitat d'involucrar el personal de les unitats de negoci en les qüestions relacionades amb les dades. Formar aquests equips en l'extracció, transformació i càrrega (ETL) pot proporcionar una nova perspectiva sobre les dades i fomentar la creació de "KPI comuns", indicadors clau que siguin comuns a totes les unitats de negoci. Per afrontar els desafiaments tecnològics associats amb la gestió de dades i la seva compartició és recomanable l'ús de gestors d'API. Aquests proporcionen un marc que permet a les unitats funcionals i tècniques reflexionar sobre el model de dades necessari abans de desenvolupar aplicacions específiques.
Finalment, cal destacar la necessitat d'una persona directora de Dades amb un rol estratègic a l'organització, reconeixent així la importància de les dades com a actiu essencial. Amb una governança adequada, les empreses en poden extreure valor i millorar la seva competitivitat. Fruit del debat i l’intercanvi de parers, des de Chief Data & Analytics Officers (CDAOS.cat) subratllem, per tant, l'important paper de la governança de dades en l'actualitat. La creació de contractes de dades, la millora de la seva qualitat la compartició interna i la implicació del personal de negoci en la gestió són clau per assolir una governança de dades efectiva.