Vicepresident de la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya

Transformació digital per a una millor acció social

"La millora de l'actuació que fan les entitats del tercer sector passa per compartir i explotar conjuntament les dades"

Us imagineu l’impacte que tindria en les persones que es troben en una situació de vulnerabilitat disposar de totes les seves dades agrupades en un únic espai? Un espai en què administracions i entitats socials poguessin abocar-hi la informació i el treball fet amb la persona, sense necessitat que aquesta hagi d’explicar-ho desenes de vegades i evitant el dolor que implica haver de compartir les complexes dificultats amb què conviu.

L’àmbit de la salut és molt a prop d’aquesta realitat. L’historial clínic compartit permet que qualsevol professional mèdic pugui accedir a la informació que necessita d’un o una pacient per fer-ne l’atenció, independentment del seu nivell assistencial o la ubicació geogràfica. Tot i que la nostra realitat és complexa, seria desitjable que aviat poguéssim descriure una situació similar aplicada al món de la intervenció social. En un context en què l’ús massiu de dades i la seva explotació es defineix com l’energia del segle XXI, la millora de l’atenció social passa, també, per assolir una visió integral de la persona i aquesta visió de 360 graus s’aconsegueix, precisament, amb dades i amb la possibilitat d’explotar-les i compartir-les. És a dir, garantint la interoperabilitat, la capacitat dels sistemes de compartir dades i possibilitar l’intercanvi d’informació.

Actualment, el tercer sector social de Catalunya acompanya 1,9 milions de persones segons el Baròmetre 2022 del sector. Per a les grans empreses, l’explotació de les dades és una oportunitat, especialment de negoci, però per a les entitats socials també pot ser-ho. En aquest cas, per liderar una gestió i un ús de les dades ètic i responsable i per donar millor servei a les prop de dos milions de persones que atén. Analitzar dades i prendre decisions basades en aquesta anàlisi ajuda a millorar l’eficàcia de les accions, anticipar situacions o afinar molt més les intervencions.

“Més de la meitat d’entitats socials analitza les dades de forma manual i només un 10% les recull en una única eina informàtica”

El sector és cada vegada més conscient del valor del big data i de com pot beneficiar a la feina de l’organització i l’atenció a les persones. Tot i això, l’Estudi sobre l’Estat de la Digitalització al Tercer Sector de m4Social demostra que encara hi ha molt camí per recórrer. Només un 10% de les entitats socials recull dades en una única eina informàtica i utilitza instruments d'anàlisi avançats obtenint informació en temps real, mentre que el 51% encara usa eines de visualització bàsiques com els fulls de càlcul. A més, quan es pregunta si fan servir aquestes dades en la presa de decisions, més de la meitat (53%) assegura que les analitza de forma manual i només en els casos que les necessita.

Les entitats socials han de trencar amb la idea de recollir dades de manera aïllada i pensar en clau de sector, introduint tecnologies que optimitzin els processos de recollida i explotació d’aquestes dades i permetin interoperar amb el màxim d’agents possibles. Des de les administracions i les entitats es genera molta informació, però com que no es té un sistema de recollida estandarditzat ni una terminologia comuna, es fa molt difícil garantir aquesta interoperabilitat entre departaments, administracions i entre les mateixes organitzacions socials. El primer pas per superar aquests obstacles és posar ordre dins del sector i sistematitzar les dades que recollim.

Amb l’objectiu d’avançar cap a la transformació digital de les entitats socials hem impulsat SimbiòTIC, un projecte de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya vehiculat a través de m4Social i en col·laboració amb l’Associació SinergiaTIC. La iniciativa ha rebut finançament dels fons europeus Next Generation del Departament de Drets Socials de la Generalitat i tenim el convenciment que accelerarà el procés de canvi cultural en el tercer sector. Per fer-ho, SimbiòTIC promourà la implantació del software SinergiaCRM, una eina de codi obert de gestió integral de la base social de les organitzacions no lucratives, a més d’una vuitantena d’entitats socials, així com un procés de millora d’aquesta eina de CRM perquè s’adapti a les necessitats presents i futures d’aquestes organitzacions.

"Per avançar cap a la transformació digital de les entitats socials hem impulsat la implantació d’un ‘software’ de codi obert que accelerarà el procés de canvi cultural en el tercer sector"

L’adopció i millora d’aquest software suposarà un pas molt important per tenir una visió integral de la persona i del seu entorn, a més de proporcionar informació actualitzada i ben estructurada que millori la planificació de la seva intervenció i presa de decisions. Pel que fa al sector, ens permetrà posar les bases per avançar cap a un marc comú d’intercanvi de dades amb l’administració pública i altres agents. SimbiòTIC, però, no seria possible sense la injecció econòmica que suposen els Fons Europeus Next Generation. Els recursos de les entitats són escassos i, com apunta el Baròmetre 2022, es destinen principalment a finançar l’atenció directa (que representa el 75% de la despesa) mentre que la inversió específica en digitalització només arriba al 2%. Aquestes subvencions europees no ho resolen tot, però són un exemple de com el suport públic és clau no només per a l’adopció d’eines digitals en el dia a dia de les entitats, sinó també per impulsar un canvi en la seva cultura organitzativa.

La digitalització no s’aconsegueix només introduint tecnologia, va molt més enllà, i és responsabilitat nostra adoptar la transformació digital en el nucli de la nostra estratègia, col·locar-la entre les nostres prioritats i dotar-la d’un pla i un pressupost assignat. Necessitem, però, d’una aposta ferma i continuada per part de la Generalitat que permeti finançar la digitalització dels serveis socials en conjunt i del Tercer Sector en particular. Sense aquesta aposta, difícilment podrem avançar en la consolidació i millora de l’atenció als ciutadans que tots desitgem.