IA agentiva i ‘Edge AI’: els nous motors del canvi empresarial

L’AI Congress, un esdeveniment del CIDAI organitzat per Eurecat, destaca el potencial d’eines d’IA per automatitzar processos i millorar l’eficiència

Categories:

Oriol Quintana

El 22 i 23 d’octubre, a l’Auditori L’illa ha tingut lloc un seguit de ponències i demostracions pràctiques de novetats tecnològiques basades en la IA amb el negoci al centre
El 22 i 23 d’octubre, a l’Auditori L’illa ha tingut lloc un seguit de ponències i demostracions pràctiques de novetats tecnològiques basades en la IA amb el negoci al centre | Eurecat (cedida)

La intel·ligència artificial (IA) té un impacte creixent en les empreses i un dels nous models operatius que comença a ser important en el teixit empresarial és la IA agentiva. Aquesta ha arribat per a canviar el paradigma en l’automatització de tasques i processos mitjançant uns agents autònoms capaços de prendre decisions, planificar i executar tasques d’elevada complexitat. Aquesta tecnologia ha estat la gran protagonista –conjuntament amb l’Edge AI– de l’AI Congress, un esdeveniment del CIDAI (Centre of Innovation for Data Tech and Artificial Intelligence) organitzat per Eurecat, que s’ha celebrat a Barcelona el 22 i 23 d’octubre.

Durant els dos dies, han passat per l’Auditori L’illa un seguit de ponències i demostracions pràctiques de novetats tecnològiques basades en la IA i posant el negoci al centre. “Totes les tecnologies han tingut un comportament similar al llarg de la història i les persones necessitem una mica de temps adoptar-les; es parla de set anys, però aquest de la intel·ligència artificial és el canvi més gran que ha viscut la humanitat”, ha reflexionat l’Analyst Relations Lead, IA generativa d’Amazon Web Services (AWS), Albert Esplugues. “Ha arribat un punt en el qual tenim una eina que, quan li demanes alguna cosa, encara t’ofereix més ajuda”, ha afegit, “la imaginació és el que en aquests moments ens permetrà crear noves coses”.

IA agentiva, un company de feina autònom

Construir una força laboral autònoma mitjançant sistemes multiagentius d’IA ara ja és possible. Mentre altres models algorítmics requereixen que l’usuari faci una bona adopció de la tecnologia per aplicar-la i treure’n un profit, la IA agentiva apareix com un company de feina i que, de manera autònoma, pot fer les tasques de treballadors. El Digital Lead de Softeng, Marc Jordana, destaca que aquesta eina té “un context específic de la tasca, la informació i eines de propòsit”, però alhora recorda que, prèviament, hi ha d’haver una tasca d’organització per part de les companyies: “Un procés agentiu dependrà de les dades ben treballades de les fonts de la formació i, a partir d’aquí, sí que es pot construir al damunt una IA”.

La IA agentiva apareix com a un company de feina que, de forma autònoma, pot dur a terme les tasques de treballadors com un agent de finances o un d’atenció d’incidències

Durant l’AI Congress també s’han pogut veure diferents posades a la pràctica d’aquests models, com els que ha presentat el Data & AI Expert de Softeng, David Castellà. Per una banda, s’ha mostrat els processos de treball d’un agent de finances, que agilitza les cerques i els càlculs sobre les plataformes de dades; mentre que, per a l’altra, un sistema agentiu de suport, encarregat de gestionar i resoldre les incidències que puguin reportar els clients. “Els agents, si els prioritzem, ens ajudaran a ser més efectius i oferiran moltes oportunitats de millora i d’automatització dels processos de negoci”, ha afirmat, fent memòria que “en qualsevol inversió per automatitzar un procés amb IA agentiva, la part tecnològica no és la més important, ho és el procés de descobriment”.

La IA, a prop d’on es genera la dada: ‘Edge AI’

Edge AI, la combinació de l’edge computing –informàtica a la perifèria– i la IA, ha estat una altra de les tecnologies destacades del congrés. Es tracta d’aproximar els models d’intel·ligència artificial allà on es genera la dada, no haver de dirigir-se cada vegada al núvol. “D’aquesta manera, es redueix la latència i es millora l’experiència de l’usuari”, detalla el director general d’Infini, Jaume Clotet. Altres avantatges que aquesta tecnologia presenta, i que es pot deixar veure en semàfors, càmeres, drons o cotxes; és que requereix “uns costos més baixos com que no depèn de serveis exteriors, es controlen les dades i es guanya en privadesa i es pot treballar fora de línia, independent de la connectivitat”. De fet, un dels sectors on ja s’aplica a Catalunya és en la sanitat, a través de la informació generada pels dispositius de diagnosi a casa de malalties cròniques o les Smart UCI, equips encarregats de monitorar el pacient.