Catalunya llançarà l’octubre un satèl·lit que posa en marxa el primer laboratori 6G europeu en òrbita baixa
6GStarLab assentarà les bases de noves aplicacions per a la societat com la telemedicina, la mobilitat autònoma o la prevenció d’incendis
Categories:
El quart nanosatèl·lit impulsat pel Govern de la Generalitat de Catalunya s’enlairarà a l’octubre des de Califòrnia, als Estats Units. El dispositiu, que ha estat batejat amb el nom de 6GStarLab, es convertirà en el primer laboratori en òrbita baixa per fer recerca i experiments en l’àmbit del 6G i amb l’objectiu de facilitar una connectivitat global i ubiqua. El projecte, liderat per i2CAT i Open Cosmos i que disposa d'1,65 milions d’euros de finançament, serà el primer amb aquestes característiques que s’impulsa a Europa.
La missió també preveu un segment de terra a Móra la Nova, des d’on es controlaran els experiments del satèl·lit. L’equipament inclourà una estació òptica terrestre que permetrà establir comunicacions làser bidireccionals terra-espai i facilitarà la recerca en comunicacions òptiques espacials per a la transmissió de dades d’alta velocitat tant en descàrrega com en pujada. També assentarà les bases de noves aplicacions amb impacte a la societat, com la millora en les comunicacions en zones rurals i aïllades amb serveis com la telemedicina i l’educació a distància, així com la prevenció d’incendis, l’impuls de la mobilitat autònoma o un reforç en les comunicacions.
En paral·lel, i2CAT vol reforçar la recerca en àmbits com la intel·ligència artificial (IA), la ciberseguretat i l’extensió de connectivitat a través de xarxes no terrestres. 6GStarLab estarà disponible per a la comunitat científica i tecnològica que estigui interessada a explorar i experimentar amb les comunicacions del futur, fomentant el desenvolupament de solucions innovadores en diferents sectors i seguint el full de ruta traçat per l’Agència Espacial Europea (ESA) en el camp del 6G.