L’APDCAT adverteix que els ciberatacs del 2025 ja haurien compromès les dades de més de 96.500 persones

L’any passat 52.000 persones es van veure afectades en total, la meitat que les xifres del que portem d’enguany

Categories:

Redacció

L’error humà és la principal causa d’aquestes bretxes de seguretat digitals, tal com ja va succeir el 2024
L’error humà és la principal causa d’aquestes bretxes de seguretat digitals, tal com ja va succeir el 2024 | Hasan Albari (Pexels)

L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha presentat aquest dijous a la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament de Catalunya la memòria corresponent a l’any 2024 i, aprofitant l’ocasió, ha advertit que els ciberatacs ja haurien compromès aquest 2025 les dades de més de 96.500 persones. La xifra suposa gairebé el doble de les persones afectades durant tot l’any anterior (52.000).

En els primers mesos d’enguany, s’han detectat 23 ciberincidències d’aquesta tipologia: vuit atacs ransomware, sis de phishing i nou de pirateig (hacking). A més, en cinc d’aquests casos el nombre d’afectats és indeterminat, per la qual cosa les xifres podrien ser encara més superiors a les publicades. També en cinc ocasions, les dades s’han venut a la web fosca (dark web), confirmant així una tendència que va a l’alça entre els ciberdelinqüents.

La principal causa d’aquestes bretxes de seguretat detectades continua sent l’error humà, tal com va succeir el 2024. En concret, l’any passat el nombre de ciberatacs en el sector públic i en empreses que fan funció pública va passar del 31% al 17%, mentre que l’error humà va créixer del 43% al 59%. En aquest sentit, des de l’APDCAT s’ha insistit a minimitzar riscos i usar sistemes de seguretat robustos i adequats al perill en cada cas.

Per altra banda, l’entitat ha explicat que l’any passat les denúncies per incompliment de la normativa de protecció de dades van augmentar un 30%, mentre que l’increment de les reclamacions davant l’impossibilitat d’exercir els drets de protecció de dades va ser d’un 55%. També ha pujat la funció d’assessorament jurídic, creixent el 2024 un 7%; així com la consultoria de sector públic i l’atenció al públic, amb augments del 25% i del 13%, respectivament.