Torch Urban Smart: parades d’autobús intel·ligents per una mobilitat més inclusiva

La ‘start-up’ aposta per uns aparells sostenibles que poden parlar directament amb l’usuari en llenguatge natural i donar diferents informacions sobre la ruta i el servei

Oriol Quintana

La companyia està treballant per fer proves pilot en entorns reals a Sant Feliu de Llobregat i la patent ja està activa en diferents països llatinoamericans
La companyia està treballant per fer proves pilot en entorns reals a Sant Feliu de Llobregat i la patent ja està activa en diferents països llatinoamericans | Torch Urban Smart (cedida)

Agafar un autobús públic és aparentment una tasca senzilla per a gran part de la població: arribar a la parada, consultar l’horari, pujar al vehicle i validar el tiquet. Tot i ser una activitat sense gaires complexitats, i per a moltes persones recorrent, hi ha certs col·lectius que poden tenir dificultats a l’hora d’accedir aquest servei, com les persones que no entenen l’idioma, aquells que pateixen ceguesa o els que no tenen la informació actualitzada sobre els canvis de rutes i altres incidències. Amb l’objectiu de superar aquestes barreres va néixer Torch Urban Smart, una start-up que ha patentat un servei que digitalitza i dota d’intel·ligència els pals de les parades d’autobús per fer-les més sostenibles i inclusives. Un dels fundadors és Javier Peña, arquitecte de formació, que detalla que “el que fem és que la parada pugui parlar amb l'usuari directament en llenguatge natural, que tu puguis demanar-li quant temps falta pel teu autobús, l’estat de la teva ruta o si hi ha incidències”.

El projecte és fruit d’una hackató del 2022 organitzada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que volia repensar els pals de les parades d’aquest transport, ja que es considerava com a un tema oblidat de la mobilitat i que no s’havia modernitzat. El resultat va ser una primera posició en el concurs, a més de quedar finalistes al UITP Summit –de la Unió Internacional de Transport Públic- del 2023, i va impulsar Javier Peña i Walter Gálvez a crear aquest projecte. “L’evolució principal del sistema versàtil que proposem és la incorporació d’intel·ligència artificial (IA) i és aquesta la principal solució que registra la patent”, exposa Peña, “es pot alimentar de diferents informacions, pensant en el turisme o les persones amb diversitat funcional, per posar dos exemples”.

Peña: “El sistema incorpora la IA i es poden afegir diferents informacions, pensant en el turisme o les persones amb diversitat funcional”

Torch Urban Smart és un proveïdor de tecnologia, no fabricant de l’aparell, i contempla la incorporació de diferents tecnologies, sempre adaptant-se a les necessitats de cada cas: pantalles de tinta electrònica per tal de donar informació visual, sensors que detectin la presència i comptin el nombre d’usuaris, un mode d’il·luminació intel·ligent o un botó que truqui de manera directa al servei d’emergències. “Tenim aquestes solucions contemplades, però això ja depèn de les necessitats locals, perquè el model es pot fer a mida no només per a cada ciutat, sinó per a cada barri”, destaca l’arquitecte i cofundador de la companyia. En part, aquestes funcionalitats estan lligades a la regulació local de cada municipi. Ara per ara, la companyia està treballant a Sant Feliu de Llobregat per fer proves pilot en entorns reals i la patent també està activa a països llatinoamericans com Colòmbia, Xile o Panamà.

Sostenibilitat i gestió de dades

La start-up té la sostenibilitat com un altre dels pilars fonamental, a part de la inclusió i la versatilitat, i l’aparell dissenyat de pals de parades de l’autobús disposa d’un sistema propi d’alimentació solar, fet que el fa autònom i independent. “No s’ha de connectar a la xarxa elèctrica i això vol dir que no s’han de fer obres al carrer, ni crear una nova infraestructura”, detalla Javier Peña, “l’aparell està pensat, fins i tot, per tal que es pugui moure i ser reaprofitat, en el cas que s’hagi de portar a una altra parada per canvis de ruta o l’oferta existent es vegi ampliada”. D’aquesta manera, s’evita la connexió per cable i es redueix al mínim la quantitat de residus que generen les obres.

Torch Urban Smart disposa del seu propi sistema d’alimentació solar i no s’ha de connectar a la xarxa ni requereix d’obres d’instal·lació

La gestió de dades és un altre dels focus de Torch Urban Smart. Fugen de les grans quantitats d’informacions que aquesta mena de sistemes poden generar i volen que aquestes siguin útils i de profit des del primer moment per a les administracions locals i els gestors del transport públic. Per fer-ho, s’ha ideat un primer filtre de dades, que eviti l’arribada en massa i que permeti seleccionar allò que pot ser de més interès. La decisió final, com apunta Peña, la prendran les empreses fabricants i els organismes que les explotin, depenent dels punts d’interès i de l’aplicació que li vulguin donar.

Un semàfor intel·ligent i independent

En paral·lel, un altre dels projectes que està desenvolupant la companyia fundada per Javier Peña i Walter Gálvez és el disseny d’un semàfor intel·ligent, Smart Traffic Light, que ja està en funcionament en 13 ciutats llatinoamericanes com Cartago i Gobernación del Valle, a Colòmbia; o Melgar, al Perú. Per una banda, són independents energèticament i s’alimenten de panells solars. Això, a part de reduir el cost energètic, disminueix la quantitat d’avaries a causa de les pujades de tensió i el nombre de manteniments. Per altra banda, usa la IA per facilitar el pas de vianants que tinguin dificultats de visió o diversitat funcional. Ho fa mitjançant un sistema d’interlocució oral, que informa si es pot creuar o no el carrer o si s’acosta un vehicle a alta velocitat.