El Sónar+D torna un any més amb el paper de la IA en l’art com a tema central

La 13a edició del festival d’innovació i creativitat acollirà conferències, tallers, debats, actuacions i projeccions que també abracen àmbits tecnològics com la computació quàntica o l’exploració espacial

Categories:

Redacció

La 13a edició del Sónar+D se celebrarà del 12 al 14 de juny
La 13a edició del Sónar+D se celebrarà del 12 al 14 de juny | Sónar

El Festival Sónar ha presentat aquest dimarts la programació de la nova edició del Sónar+D, l’esdeveniment paral·lel dedicat a la innovació i la relació de la tecnologia amb el món artístic, una trobada que, com ja ha succeït amb les passades edicions, tindrà la intel·ligència artificial com a gran protagonista. La 13a edició del festival, que se celebrarà del 12 al 14 de juny, explorarà l’impacte d’aquesta tecnologia en la creativitat i la creació artística, però també les seves conseqüències ètiques, ambientals o polítiques.

L’esdeveniment s’organitzarà en tres eixos temàtics principals. El primer d’ells, anomenat IA + Creativitat, concentrarà les principals conferències i activitats vinculades a la tecnologia algorítmica, des d’acostaments pràctics a eines concretes per experimentar amb elles, fins a enfocaments no convencionals i aplicacions més alternatives. Un dels plats principals serà la trobada Introducing AI & Music, un fòrum obert que se celebrarà el dijous 12 de juny que comptarà amb professionals d’empreses com Stability AI i investigadors de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Barcelona (UB) o la University of the Arts London, entre altres. D’aquesta darrera institució destaca la presència de la professora de computació creativa Rebecca Fiebrink, qui ensenyarà als ponents a dissenyar eines d’IA personalitzades per a la creació musical. També oferirà un taller el científic i artista tailandès yaboihanoi, qui mostrarà com fusiona sons ancestrals de la seva cultura amb eines basades en intel·ligència artificial, com el model de llenguatge Doubao, desenvolupat per ByteDance (matriu de TikTok). Al Sónar+D també es farà una demostració del programari argentí AudioStellar, que serveix per fer música amb IA i s’acollirà un hacklab anomenat AI Performance Playground, on una dotzena de professionals tecnològics, dissenyadors i músics treballaran durant tres dies en un projecte. A més, la cantant i compositora badalonina Maria Arnal presentarà el directe la seva nova obra, Ama, un treball que és el resultat de diversos anys incorporant la intel·ligència artificial en el seu procés de creació artística.

El Sónar +D acollirà les actuacions d’artistes digitals catalans, com la nova obra de Maria Arnal o la projecció del ‘Lux Mundi’ d’Alba G. Corral, Massó, Desilence i Hamill Industries

El segon eix temàtic del Sónar+D es titula Imaginant el futur de les indústries creatives i concentra activitats pensades específicament per als professionals dels sectors artístics. El programa engloba tota mena de rols, com ara els comissaris, els gestors culturals, els comunicadors o els publicistes. Moltes d’aquestes veus es podran escoltar al fòrum How to future the creative industries, que reunirà experts internacionals com la directora del New Museum de Manhattan, Salome Asega, o la comissària independent i fundadora de HERVISIONS, Zaiba Jabbar. Per la seva banda, les analistes de tendències Berta Segura i Francesca Tur analitzaran com el màrqueting, la tecnologia, la geopolítica i la cultura digital estan transformant els perfils dels creadors, les audiències i les interaccions entre ambdós grups. Des d’un punt de vista més experiencial, el Sónar+D recrearà l’absis de Sant Climent de Taüll per presentar-hi Lux Mundi, l’experiència audiovisual dissenyada per quatre estudis i professionals catalans (Alba G. Corral, Massó, Desilence i Hamill Industries) pel 900 aniversari d’un dels principals patrimonis del romànic català. Dins d’aquest segon eix també s’inclou MusicTechEurope, un programa organitzat amb el Barcelona Music Tech Hub amb diverses activitats, entre les quals destaca una presentació de les start-ups seleccionades dins del programa Music Tech Europe Academy.

Finalment, el tercer eix temàtic de l’edició d’enguany del Sónar+D s’anomena Mons per venir, i és l’apartat que dona més espai a les tecnologies d’avantguarda. Una de les grans protagonistes és la computació quàntica, un àmbit que s’abordarà a través de la conferència performativa Eat my Multiverse de la doctora en ciència quàntica Libby Heaney, la primera professional que s’ha atrevit a fer servir aquesta tècnica en el món de l’art. Sobre el futur de l’exploració espacial versarà Cosmic Metabolism de l’artista i enginyera Xin Liu, mentre que l’investigador i artista català Albert Barqué-Duran, conegut com a Albert.DATA, presentarà la seva actuació SYNAPTICON, en la qual mosatrarà la seva activitat cerebral al públic a través d’interfícies cervell-ordinador. Altres activitats destacades són CYBERMEDIEVAL, una sàtira al tecnofeudalisme en forma de xou audiovisual interpretat per la companyia de dansa laSADCUM, o bé replica — relic, un projecte de la música Dania i l’artista visual Mau Morgó que busca qüestionar el nostre compromís amb la descolonització a través d’una actuació amb instruments creats amb escanejos 3D d’artefactes mesopotàmics del British Museum.

Tercera edició del +RAIN Film Festival

Dins del marc del Sónar i el Sónar+D també se celebrarà la tercera edició del +RAIN Film Festival, el festival de cinema i intel·ligència artificial coimpulsat per la UPF i el Sónar. Amb més de 250 propostes rebudes d’arreu del món (lleugerament més que l’any passat, quan ja es va aconseguir quintuplicar l’any anterior), el certamen combinarà les conferències divulgatives i els debats sobre la matèria amb la presentació d’investigacions científiques i el plat principal de l'esdeveniment: la projecció dels films premiats en l’edició de 2025.