Barcelona i IA: la fixació de la nova indústria musical
Centres de recerca com Eurecat o Ekho ja apliquen els seus projectes tecnològics basats en algoritmes i dades massives en festivals multitudinaris com el Cruïlla o el Sónar +D
Categories:
“A diferència de la música, en altres indústries és habitual que es posin en comú les innovacions amb aquells actors que les aplicaran”. Amb aquesta declaració del director del Barcelona Music Lab (BML), Miquel Curanta, ha començat la primera trobada entre centres de recerca a Catalunya i la indústria musical. La jornada, batejada com a Barcelona Music Lab Connecta, vol donar visibilitat als projectes en curs i saber cap a on avança la tecnologia, tenint la intel·ligència artificial (IA) com a principal novetat. “Barcelona exerceix una capitalitat musical que no es reivindica prou”, ha subratllat el director del BML, “l’ecosistema del festival i la música enregistrada mou més de 950 milions d’euros anuals al territori català”.
Un dels projectes presentats a la sala Aclam aquest dijous 6 de juny i que veurà la llum la setmana vinent en el marc del Sónar +D és obra del grup de recerca Ekho de la Universitat de Barcelona (UB). Aquest combina les músiques híbrides, aquelles creacions on té pes la IA, i ha tingut com a protagonistes principals dos artistes: el català Leïti Sene i la japonesa Yoko Ono. Com ha explicat el membre de l’equip investigador, Adrien Faure, “la IA generativa té la capacitat de clonar qualsevol mena de producció, com melodies, crits o la mateixa veu d’aquestes dues persones”. Això s’ha aconseguit, tal com ha recalcat, donant molt pes als paisatges sonors per entrenar el sistema i oferint detalls de la vida personal, realitzant entrevistes o analitzant com és un dia a dia en la seva vida.
La música en directe és un dels grans motors econòmics de la indústria i principal protagonista en el camp de les innovacions. Una de les novetats, procedent d’Eurecat, ja es va deixar veure al festival Cruïlla de l’any passat a través del Cruïlla Festival Emotional Map, que usa la sensòria i els algoritmes per analitzar la freqüència cardíaca dels assistents a través d’una polsera i crear un mapa emocional. “A partir de les sensacions, es pot identificar quins espais són els més concorreguts d’un espai i com es viuen les experiències”, resumeix l’investigador Rafael Redondo. El centre i2CAT, en canvi, la tecnologia que estan desenvolupant actualment treballa amb les experiències en realitat virtual i augmentada, contemplant un nou escenari dels mòbils als concerts. “Fent ús del format volumètric, amb càmeres de profunditat, tenim la capacitat de portar un artista que es troba a milers de kilòmetres a qualsevol indret del món”, ha apuntat el director de màrqueting tecnològic i coneixement, Miquel Àngel Pérez, “és una tecnologia validada i el següent pas és llançar-la al mercat i portar-la a la pràctica”.
El CIDAI (Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence) posa el focus d’atenció en la sostenibilitat i l’impacte que la indústria dels esdeveniments en l’àmbit de la mobilitat més que en la música en ella mateixa. El coordinador de grups de treball de l’entitat, Marcos Orellana, ha presentat al Barcelona Music Lab Connecta la recent col·laboració amb Bicing de Barcelona per “fomentar el transport sostenible, monitorar la disponibilitat de les bicicletes elèctriques i fer una planificació de futur de la instal·lació de noves parades”. Alhora, ha reivindicat el paper de la intel·ligència artificial, conjuntament amb la gestió de dades massives, per trobar solucions a problemes complexos com el flux de persones.
Dues noves càtedres de música i IA
Durant l’acte del BML, s’han presentat les dues noves càtedres de música i intel·ligència artificial de Barcelona, les primeres i úniques a tot l’estat espanyol. Una d’elles prové del Centre de Visió per Computació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i té com a objectiu ensenyar els ordinadors a veure i aprendre com ho fan els éssers humans. “Considerem l’esdeveniment musical com una ciutat efímer”, ha descrit el catedràtic Fernando Vilariño acotant-ho a la indústria musical, “hi ha uns reptes d’abans, durant i després de qualsevol acte com l’accés dels assistents, la logística o el seguiment d’audiències”. L’altra càtedra es duu a terme a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), explicada pel catedràtic Xavier Serra, que ha comentat que “la nostra línia d’actuació és basant continuista del grup de tecnologia musical i, en definitiva, el que volem és formar professionals del sector, normalment els més perjudicats per les revolucions d’aquesta tipologia”.