‘512x512’, ‘Fried Egg’ i ‘Morbo’ guanyen la segona edició del +RAIN Film Festival
El festival de cinema i intel·ligència artificial de la UPF i el Sónar reivindica l’experimentació i les vivències pròpies en un certamen que ha quintuplicat el nombre de propostes
Categories:
512x512, del cineasta francès Arthur Chopin, ha estat seleccionada com a millor pel·lícula de la segona edició del +RAIN Film Festival, el certamen internacional sobre cinema i intel·ligència artificial organitzat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Sónar. Aquest film, elaborat amb Stable Diffusion amb un entrenament d’un model LoRA (adaptació de baix rang) explica la història sobre un usuari d’internet que entra a l’espai mental d’una IA cercant informació sobre Francine Descartes, la filla del filòsof René Descartes. “Aquesta pel·lícula ens ha sorprès amb la seva casual, però profunda interrogació sobre els arquetips visuals de la IA”, ha valorat en jurat, que l’ha definida com un “fascinant viatge d'arqueologia digital”.
L’obra de Chopin s’ha endut el primer premi, valorat en 3.000 euros, però no ha estat l’única guardonada del festival. El premi del jurat, acompanyat de 2.000 euros, s’ha concedit a Fried Egg, obra de la britànica Rucha Thigale, una “pel·lícula crua, però sensible, intuïtiva i deliberada” que “revela una nova veu vulnerable que, amb el temps i una major exploració de la IA com a cocreadora, podria tenir potencial prometedor”, segons ha expressat el jurat. Aquest film s’ha confeccionat amb els programaris ElevenLabs i PIKA Labs i aposta per una experimentació amb els conceptes de temps i linealitat, plantejant-se si les distorsions temporals que la memòria i les emocions ens provoquen poder posar en dubte l’existència del temps.
El darrer premi, la menció especial —valorada en 1.000 euros—, s’ha lliurat a Morbo, del brasiler Jonas Sanson. L’obra fa servir l’edició frenètica d’imatges creades amb Midjourney i Runway per compondre un viatge per una ciutat que mescla escenes costumistes amb episodis curts de violència i de celebració. El jurat l’ha valorada positivament, reconeixent la intenció de Sanson “de representar honestament l’experiència viscuda al seu món” i l’impacte directe que els ha generat en veure-la, especialment pel “ritme i la cadència del muntatge semiòtic”.
Tant els tres guanyadors com la resta dels 10 finalistes del +RAIN Film Festival es podran veure del 13 al 30 de juny a la plataforma Filmin, que a partir del 17 de juny també incorporarà els debats i presentacions que s’han dut a terme durant els dies que dura l’esdeveniment.