Rodalinets, l’app per tenir informació en temps real dels trens de Rodalies
La solució, creada per un grup d’estudiants de la UPF, agafa la informació que aporten els usuaris de forma anònima per aportar dades fiables
Categories:
Veure en temps real la localització i puntualitat dels trens de Rodalies ja és possible gràcies a una aplicació mòbil desenvolupada per estudiants de l’Escola d’Enginyeria de la Universitat Pompeu Fabra anomenada Rodalinets. La solució agrega tota la informació aportada pels usuaris a la plataforma de forma anònima i l’analitza per oferir les dades al moment i reportar incidències, si n’hi ha. L’objectiu de la iniciativa és dotar la ciutadania d’una eina que els permeti estar informats i aportar dades de valor per a la millora de la xarxa pública de trens.
Tal com explica l’equip al web de l’app, el sistema utilitza algoritmes d’aprenentatge automàtic per predir quan arribarà el pròxim tren a partir de l’històric acumulat i d’elements variables com la predicció meteorològica. Els càlculs s’executen mitjançant la ubicació i el trajecte indicat que aporta l’usuari, una informació que permet avisar de si el tren ja ha sortit de l’estació o si encara roman a l’andana. Un cop el viatger l’ha agafat i ho notifica a l’aplicació, aquesta s’apaga per deixar de monitorar informació. A més dels horaris dels incidents, la solució també avisa de quins trens van més plens o de quins combois tenen una mitjana d’ocupació més baixa per tenir més probabilitat de trobar lloc per seure.
Inicialment, l’app s’ha desenvolupat partint del cas de la línia R1 de Rodalies, que connecta 31 estacions de la costa del Maresme i Barcelona i dona cobertura a prop de 515.000 habitants. La proposta pretén apoderar els usuaris amb informació fiable perquè puguin prendre les seves pròpies decisions sobre si esperar el pròxim tren o buscar un transport alternatiu i, a la vegada, millorar la informació de suport per prendre decisions.
La plataforma va ser guardonada a finals del 2024 amb el Premi Antena TrenLab, organitzat per Renfe, l’Ajuntament de Mataró i el TecnoCampus. A més a més, ha impulsat la creació de la start-up MobilityDataNets per al desenvolupament i gestió.
L’app és fruit del treball fi de grau de David Cano, graduat en Enginyeria Informàtica per la UPF, i ha comptat amb el suport de vuit estudiants més de la universitat per al desenvolupament.