La meitat de les dones no confia en les seves capacitats digitals

La població femenina presenta menys interès per la tecnologia i té una percepció negativa de les seves competències digitals

Redacció

Les dones confien menys en les seves competències digitals que els homes
Les dones confien menys en les seves competències digitals que els homes | Annie Spratt (Unsplash)

Una de cada dues dones no confia en les seves habilitats i capacitats digitals. Segons l’Enquesta Escletxes Digitals a Espanya elaborat per la Fundació Ferrer i Guàrdia, en una situació d’igualtat en termes de coneixements tecnològics, el 52,3% de la població femenina té una baixa autoconfiança, una xifra molt superior al 38,7% registrat entre els homes. L’interès per l’entorn tecnològic és també superior en el cas dels homes amb un 67,3% davant el 52,1% de les dones que s’informen i presenten interès per aprendre’n. Tal com assenyala l’estudi, aquesta actitud influencia directament la resposta que es dona sobre la percepció en termes de capacitació digital: com més gran és l’interès, més confiança es té sobre un mateix.

Així mateix, les dones consideren majoritàriament (80%) que les seves competències TIC són de nivell bàsic o intermedi, molt per sobre de la percepció que tenen els homes (64%). En canvi, un 7,4% de la població masculina considera que té coneixements altament especialitzats, el triple que en el cas de la ciutadania femenina (2,4%). En termes generals, la societat espanyola creu que té un nivell baix.

Les diferències entre gèneres també estan presents en la imatge que es té respecte de l’autonomia digital. Un 50,6% de les dones afirma que és baixa, mentre que un 50,6% dels homes assenyala que és alta. També elles necessiten més ajuda per utilitzar de forma adequada les aplicacions tecnològiques: un 52,7% enfront del 38,4%.

Com més gran és l’interès per l’entorn digital, més elevada és l’autoconfiança en les habilitats i capacitats pròpies

Tots aquests valors varien si es té en compte l’edat. El nivell d’autoconfiança digital creix entre les persones joves i disminueix a mesura que els anys augmenten, sobretot en el col·lectiu de més de 75 anys. També s’ha registrat més confiança entre la població ocupada o que estudia en comparació amb les persones aturades. Tanmateix, en totes les classificacions la percepció positiva és més elevada entre els homes.

Usos i relacions

La creixent digitalització de l’administració pública ha obligat la ciutadania a aprendre a emprar plataformes, aplicacions i altres recursos tecnològics per accedir a serveis bàsics com la salut. L’enquesta conclou que un 20% de la població espanyola necessita ajuda per emprar aquests nous canals, i destaquen la complexitat dels tràmits (60,6%) i la falta de competències digitals (27%) com els principals problemes. El 93,1% de les dones i el 85,8% dels homes afirma que rep suport per mantenir la relació amb els serveis essencials. Les dones són les usuàries principals d’espais destinats a les cures, com poden ser portals vinculats als serveis sanitaris o grups de WhatsApp per mantenir el contacte amb la comunitat. Aquesta realitat confirma que l’ecosistema digital perpetua els estereotips de gènere, afirmen a l’estudi.

L’informe també destaca diferències entre la població masculina i la femenina en la possessió de mitjans d’identificació digital com ho són els certificats digitals o el Cl@ve Pin. El 82,6% dels homes en tenen, davant el 76,2% de les dones que així ho asseguren. El pagament de tributs (68,2%), consultes de salut (79,6%), justícia (48,3%) i feina (42,6%) són els principals usos que es fan dels serveis públics i privats digitals per al gran públic.

Les dones són les principals usuàries de serveis digitals vinculats a les cures, fet que ratifica com es perpetuen els estereotips de gènere a les xarxes

Emprar la xarxa i les eines tecnològiques també comporten riscos. L’ús problemàtic d’internet (UPI) és més prevalent entre els joves d’entre 18 i 29 anys (34%) i entre les persones amb més inclusió digital (22,4%), dos col·lectius plenament immersos i exposats als canals digitals. L’estudi denuncia que això és el resultat de l’estructura que presenten les plataformes i xarxes socials, les quals afecten negativament el benestar digital de les persones.

Aquest context també presenta desigualtats entre els homes i les dones. Elles tendeixen a relacionar el benestar digital com l’absència de violències digitals, de manera que passen per alt comportaments que també tenen una afectació negativa, i s’enfronten a una baixa representació en comparació amb el públic masculí.

Un enfocament més divers

Les conclusions de l'estudi subratllen la importància de l'enfocament interseccional i de gènere, que abordin no només l'accés a les tecnologies, sinó també el desenvolupament de competències i la participació igualitària en l'entorn digital. Proporcionar un diagnòstic objectiu és fonamental per al desenvolupament de polítiques públiques efectives que redueixin les desigualtats digitals, promoguin la inclusió digital i garanteixin oportunitats equitatives.