La IA per a la tercera edat es diu Atenea
Momentum Analytics i ABD creen un assistent de veu que incrementa el benestar de les persones de més de 64 anys, una proposta reconeguda pels Catalunya Impacta del Cercle Tecnològic
Categories:
El ritme d’envelliment a l’Estat espanyol va créixer un 137% l’any 2023, un 3% més que l’any anterior. La xifra creix any a any, i això demostra que els serveis per a la tercera edat tindran cada cop més demanda. Un d’ells són les places a les residències, tant públiques com privades, les quals comporten el disseny d’estratègies a llarg termini per a la construcció, adequació i preparació de la infraestructura que atengui aquesta ciutadania de més de 64 anys. Una alternativa a aquest sistema és l’ús d’eines tecnològiques com Atenea, una tauleta que incorpora intel·ligència artificial per tenir cura dels més grans.
El programari, creat i desenvolupat per l’empresa Momentum Analytics i l’ONG Associació, Benestar i Desenvolupament (ABD), està pensada perquè la pugui emprar qualsevol persona sense necessitat de tenir grans coneixements en tecnologia. No té botons, ni aplicacions en excés, només allò que necessiten: un assistent que parla amb l’usuari i li pregunta com està; li recorda quan té visita mèdica o facilita trucar al CAP per demanar hora; fa videotrucades amb familiars i amics; i, entre moltes altres funcions, cerca al mapa localitzacions desconegudes i guia pas a pas com arribar-hi per no perdre’s. “Només cal dir-li una frase i s’activa el procés, perquè ja està preparada per donar atenció domiciliària”, explica el CEO de Momentum Analytics, Albert Isern, a MetaData.
La IA d’Atenea pot mantenir una conversa amb l’usuari i donar-li suport quan vol fer una trucada, agafar hora al metge o alertar d’una urgència
La intel·ligència artificial generativa que empra de base treballa de manera que amb una conversa pot comprendre el que diu una persona i executar unes ordres determinades segons el missatge. Els algoritmes operen amb els sistemes CSR DNN/HMM i CSR E2E DNN, que garanteixen la fluïdesa la conversa i la comprensió del context sense necessitat d’ús de paraules clau per generar respostes determinades.
Atenea ja està disponible en 15 municipis del territori català a través d’una prova pilot, amb prop de 500 llars. “Hem buscat diversitat perquè la soledat no és igual en una ciutat de molta població que en un entorn rural”, comenta, “la diversitat ens aporta coneixement en el pilot per presentar al final una solució que pugui ajudar qualsevol persona”.
Recentment, Atenea també s’ha incorporat a 10 farmàcies rurals de la demarcació de Lleida per ajudar les persones grans polimedicades a complir correctament els tractaments i també a fer gestions amb els metges de família.
De la tauleta al rellotge intel·ligent
La bona rebuda de la idea i el seu ampli camp per créixer ja han donat resultats en forma de rellotge intel·ligent. Aquest és l’últim llançament de la companyia, que permet avisar familiars o la teleassistència fàcilment en cas que una persona gran pateixi un accident o es perdi al carrer. A diferència de la tauleta tàctil, aquest dispositiu incorpora sensors per detectar incidents crítics que necessitin alertar els serveis sanitaris o de seguretat, o algun familiar. Automàticament, inicia la trucada i explica en una conversa de veu què ha passat. Tot seguit, la IA ubica el pacient i envia un SMS d’alerta a les persones que, en la configuració, s’han indicat com a contactes preferents.
Amb aquesta proposta, tant Momentum Analytics com ABD s’han proposat arribar als 150.000 usuaris en dos anys. Una xifra ambiciosa, però que Isern veu possible després de veure com només en la fase pilot, amb el suport de les administracions públiques, han aconseguit arribar als 500 beneficiats.
El rellotge intel·ligent disposa de sensors que alerten d'incidències als serveis d'emergències i als contactes
Reconeguts als Catalunya Impacta
La iniciativa ha guanyat recentment el guardó a la millor iniciativa del sector serveis als reconeixements Catalunya Impacta que atorga el Cercle Tecnològic anualment. L’aplicació de la tecnologia en el benestar social és l’element que més ha fet despuntar el projecte, el qual permet explicar històries com la que el seu cofundador va voler mostrar en l’acte de recollida del premi: “Tenim un matrimoni gran en què el senyor té mobilitat reduïda, i el cuida la seva dona. Ara que l’operen i haurà d’estar ingressat, ens va demanar si podien tenir Atenea a l’hospital per estar connectats entre ells”.