L’estat espanyol és el cinquè país europeu amb menor consum de pirateria en línia
El cinema és el format amb més accessos il·lícits al territori, seguit per les publicacions i el programari, a diferència d’Europa, on domina la pirateria televisiva
Categories:
La pirateria en línia continua sent un problema que afecta productors de cinema, televisió, música i programaris a tot Europa, amb una mitjana de 10,3 accessos mensuals per usuari d’internet durant el 2023, però es viu amb menor intensitat a l’estat espanyol, que se situa cinquè per la cua, amb una mitjana de 8,5 accessos mensuals. Així ho acredita el darrer informe de l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO), segons el qual només Itàlia (7,3 accessos), Alemanya (7,7), Romania (7,9) i Polònia (8,3) registren menys violació de continguts protegits per drets d’autor que Espanya.
Les pel·lícules són el format que acumula un nombre més alt de pirateria a l’estat espanyol, amb gairebé quatre accessos mensuals, molt per damunt de la mitjana europea, que se situa en els 0,9 accessos. L’estríming és el mètode de compartició més habitual per aquest format, amb un 57% dels casos, seguit per la descàrrega directa (21%) i pel Torrent (20%). Pel que fa als dispositius emprats, els ordinadors, amb gairebé un 60%, encara guanyen la partida als mòbils.
En segona posició se situa la pirateria de publicacions, amb uns 2,5 accessos mensuals, l’únic format que experimenta un creixement notable a l’estat espanyol. Separat per tipologies, el manga (62%) domina per sobre de publicacions generals (20%) i llibres electrònics (10%). En aquest cas, la descàrrega directa és clarament el mètode dominant (94%), i el mòbil s’imposa als ordinadors amb prop d’un 70% d’ús. Per la seva banda, els programaris han arrabassat la tercera posició a la televisió, amb una mica més d’un accés mensual il·lícit. En aquest format hi ha força diversitat entre el software general (38%), l’específic per a mòbils, que inclou jocs (33%) i els videojocs més tradicionals (22%). La descàrrega directa (72%) s’imposa novament com a mètode preferit de pirateria, seguit pel Torrent (27%), i en aquest àmbit es mostra un equilibri entre ordinadors i mòbils, superat lleugerament pels primers. Finalment, la televisió i la música se situen per sota de l’accés mensual, i mentre que per la primera l’estríming és clarament el mètode d’accés dominant (96%), en la segona el ripping engloba una mica més de la meitat (56%) dels accessos, seguit per la descàrrega directa, l’estríming i el Torrent.
A escala europea, la pirateria va experimentar un creixement progressiu fins a finals de 2021, i des d’aleshores s’ha estancat en les xifres actuals, amb creixements o decreixements en funció del format. El consum il·lícit de música, el programari i els esports i esdeveniments en directe han augmentat lleugerament durant el 2023, mentre que el de programes de televisió i publicacions s’han estancat i el de pel·lícules s’ha reduït un 25%. La que acumula més accessos mensuals és la pirateria de televisió (5,1), seguida per la de publicacions (2,7), la de pel·lícules i programari (0,9), la d’esports i esdeveniments en línia (0,75) i, finalment, la de música (0,6).