Joves i gent gran s’apleguen a 15 biblioteques catalanes per aprendre a combatre les notícies falses

Estudiants d’ESO, Batxillerat i cicles formatius ensenyen com fer servir eines de verificació digital, mentre els sèniors ofereixen la seva experiència vital i coneixements sobre Europa

RedaccióACN

Els joves han ensenyat a la gent gran com fer servir eines com Google Lens i Google Imatges per ajudar-los a combatre les notícies falses
Els joves han ensenyat a la gent gran com fer servir eines com Google Lens i Google Imatges per ajudar-los a combatre les notícies falses | Laura Busquets (ACN)

La biblioteca Pilarín Bayés de Vic és una de les quinze biblioteques catalanes on aquests dies l'equip de Learn to Check, en col·laboració amb la Comissió Europea i la Diputació de Barcelona, estan realitzant tallers intergeneracionals d'alfabetització mediàtica. Així, en grups formats per joves i gent gran, uns i altres aprenen a utilitzar eines de verificació digital per detectar informacions falses i també es fomenta la relació entre ells a partir del diàleg i la conversa. “La desinformació és un risc real i cal combatre-la des de tots els àmbits, però també cal reforçar la resiliència de la societat perquè siguin ells mateixos que s'adonin quan hi estan exposats”, ha destacat la cap de premsa de la representació de la Comissió Europea a Barcelona, Carlota Martí.

Els tallers estan dissenyats perquè el jovent ensenyi la gent gran a verificar informació digitalment, mentre que els sèniors ofereixen a alumnat d'ESO, batxillerat i cicles formatius la seva experiència vital i els seus coneixements sobre Europa. “La informació arriba en brut a les nostres butxaques a través dels telèfons mòbils i és important saber si procedeix d'una font fiable, si hi ha evidències, si la fotografia està descontextualitzada o si està generada per intel·ligència artificial”, ha destacat la presidenta de Learn to Check, Nereida Carrillo, raó per la qual “aprendre a contrastar la informació ha de ser una competència bàsica del segle XXI”.

Carrillo ha explicat que han organitzat el taller en una primera sessió per a joves, amb metodologies de formació en cascada i gamificació, i una segona en què hi participen els joves i la gent gran, on es plantegen diversos reptes sobre verificació digital que s'han de superar de forma conjunta, a través del diàleg i la conversa. Per exemple, en un dels reptes joves i grans havien de situar en un mapa les imatges de diferents monuments a través d'un joc de pistes. Els joves han ensenyat als grans com funcionava Google Lens i Google Imatges per ubicar una imatge del mur de Berlín, i després les persones grans els han parlat sobre la caiguda del mur i què va representar per a Europa.

Antoni Higueruelo, un dels membres sènior que ha participat en el taller, ha explicat que normalment li arriben molts fraus i falses informacions a través del telèfon mòbil. “Encara no m'han estafat, potser perquè soc molt prudent i quan m'arriba una cosa dubtosa no l'obro”, ha explicat. Tot i això, ha assenyalat que l'allau de desinformació “fa molt respecte”, perquè tota la societat hi està molt exposada. L'usuari ha valorat positivament el fet que el taller sigui intergeneracional i el contacte que han establert amb els joves. Una opinió que comparteix amb l’estudiant del col·legi Sagrat Cor de Vic Laia Graus, qui explica que de seguida els va sembla una molt bona idea poder ensenyar el que sabien a la gent gran. Des del seu punt de vista, un dels problemes creixents que contribueixen a la desinformació és la manipulació de les imatges: “S'està convertint en un aspecte molt difícil de detectar, perquè cada vegada estan més ben fetes amb la intel·ligència artificial”. “Al principi ens van ensenyar algunes imatges que jo m'hagués pensat que eren de veritat (I no ho eren). Realment estaven molt ben fetes”, ha reconegut.

El projecte ha començat aquest novembre i s'allargarà fins al març de l'any vinent. A més de Vic, els tallers també es realitzaran a les biblioteques de Castelldefels, Collbató, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, Lliçà d’Amunt, Martorell, Òdena, Sabadell, Sant Pere de Ribes, Sant Quirze del Vallès, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa, Vacarisses i Viladecans.