Els robatoris d’identitat a les xarxes socials creixen un 41% a Barcelona
La demarcació supera les 56.000 denúncies per delictes informàtics, un 48% més que el 2022
Categories:
La Fiscalia de Delictes Informàtics de Barcelona va rebre el 2023 un total de 324 de denúncies per robatori de la identitat en xarxes socials, un 41% més que el 2022, amb 230. Es tracta d’un fet que no és delicte per si, però que sí que pot desembocar en altres delictes, com descobriment de secrets, danys informàtics, intrusió, estafa o altres tipologies.
En general, les denúncies interposades per ciutadans davant dels Mossos d’Esquadra per delictes informàtics a la província de Barcelona van ser 56.324, un 48% més que el 2022. El 95% del total, 53.375, van ser estafes, segons dades del ministeri públic. Tanmateix, als jutjats només van arribar 1.747 denúncies policials, ja que la majoria no tenien cap sospitós, un 20% més que el 2022, però encara només el 3,1% del total. De fet, de les denúncies per estafa, només 1.217 van arribar als jutjats, un 2,26% del total. La falta d’efectius policials i les dificultats de les investigacions amb ramificacions a l’estranger i els obstacles que posen estats i empreses, fa que la policia se centri sobretot en els casos més greus o els que afecten menors. En canvi, de la resta de tipologies de delictes informàtics, se’n judicialitzen el 22%. A tota la demarcació, els fiscals especialistes en delinqüència informàtica van intervenir en 170 procediments i en 189 escrits d’acusació, xifres similars a les del 2022.
Cal tenir en compte que més de la meitat dels procediments, 90, i quasi tots els escrits d’acusació estaven relacionats amb altres delictes de violència masclista. La difusió no consentida d’imatges íntimes va suposar set expedients i tres escrits d’acusació. També es van obrir 25 expedients i es van presentar 50 escrits d’acusació per trencament de condemna o mesura cautelar que prohibia la comunicació de l’agressor amb la víctima. Pel que fa a la pornografia infantil, es van obrir de 71 procediments i 45 escrits d’acusació. També hi va haver 27 procediments d’assetjament a menors mitjançant les xarxes socials, i es van presentar 14 escrits d’acusació.
Per la seva banda, han baixat força els delictes de revelació de secrets, accés il·lícit a les telecomunicacions o la intercepció de transmissions, amb 27 procediments i vuit escrits d’acusació. Els delictes de danys informàtics van passar de 31 a 40. Altres delictes informàtics nous són el fet de promoure o facilitar el consum de productes nocius entre menors i persones amb discapacitat.