El ‘new space’ català aprofita l’agost per enlairar les seves creacions
Sateliot llança en òrbita la constel·lació de satèl·lits Transporter-11, mentre que Open Cosmos posa en marxa un nanosatèl·lit per monitorar el medi ambient
Categories:
Sateliot i Open Cosmos, les dues principals empreses catalanes dins del sector de la nova economia de l’espai (new space), han enlairat sengles satèl·lits a l’espai aquest passat cap de setmana des dels Estats Units.
La primera a fer-ho ha estat Sateliot, qui el divendres 16 d’agost al vespre va completar amb èxit l’enlairament de la missió Transporter-11, una constel·lació d’òrbita baixa de quatre satèl·lits amb estàndard 5G per a la Internet de les Coses (IoT) amb cobertura al 100% del planeta, la primera del món amb aquestes característiques. “La revolució de l’internet de les coses ha començat”, ha declarat amb satisfacció el conseller delegat i cofundador de la companyia, Jaume Sanpera, durant l’acte per seguir l’enlairament en directe que s’ha celebrat a l’antic IMAX Port Vell de Barcelona.
Els quatre aparells són CubeSats de sis unitats de 20x10x35 centímetres i un pes net de 10 kg, i s’han posat en òrbita a bord d’un coet Falcon 9 de la companyia SpaceX, que es va enlairar divendres des de la base aèria de Vandenberg a Califòrnia (Estats Units). Els dispositius se situaran a una alçada d’uns 600 quilòmetres i tindran l’objectiu d’estendre la cobertura a sectors com l’agricultura, la logística o les infraestructures. “Per primera vegada a la història de les telecomunicacions el mateix protocol per les telecomunicacions mòbils es podrà fer servir per a les satel·litàries”, ha assegurat Sanpera.
Per la seva banda, Open Cosmos ha enlairat aquest diumenge el nanosatèl·lit Phisat-2, un altre CubeSat de sis unitats, que en aquest cas se centra a la captació de dades sobre el medi ambient. Llançat també des de la base espacial de Vandenberg, el dispositiu forma part d’una missió de l’Agència Espacial Europea (ESA) per demostrar com es pot utilitzar la intel·ligència artificial (IA) per millorar la manera d'observar la Terra des de l'espai. I és que la principal particularitat d’aquest nanosatèl·lit és que es tracta del primer capaç d’analitzar dades a bord i en temps real gràcies a l’ús de la IA.
Creadors dels nanosatèl·lits de la Generalitat
Els noms de Sateliot i Open Cosmos van arribar al gran públic després de la seva participació en l’Estratègia New Space de la Generalitat, l’aposta de l’executiu per liderar aquest nou sector econòmic. Sateliot va ser l’encarregada del disseny i la construcció del primer nanosatèl·lit del projecte, l’Enxaneta, que aquest estiu ha completat la seva missió després de tres anys en òrbita, i també del Minairó, el tercer nanosatèl·lit, enlairat el 2023. En canvi, la segona missió, el Menut, va ser a càrrec d’Open Cosmos, empresa que també dissenyarà i construirà el quart nanosatèl·lit, previst per a finals de 2025.