La compra en línia l’any 2024 decau en freqüència i despesa

Més de 26 milions de persones a l’estat espanyol, el que significa un 77% dels internautes, són clients del comerç a través d’internet

Categories:

Redacció

Set de cada deu processos de compra que s’inicien no es culminen a causa dels costos ocults, els preus confusos o la desconfiança amb els sistemes de pagament
Set de cada deu processos de compra que s’inicien no es culminen a causa dels costos ocults, els preus confusos o la desconfiança amb els sistemes de pagament | Anna Shvets (Pexels)

Les dades del comerç en línia del 2024 presenten una davallada respecte a 2023. Així ho assenyala l’Estudi d’Ecommerce 2024 de l’associació IAB Spain i la consultora Elogia publicat a principis de juny. El consum està baixant en freqüència, ja que l’any 2024 s’han realitzat, de mitjana, 2,5 compres mensuals a internet, mentre que fa un any es registrava un 3,4. Per altra banda, també ha disminuït la despesa, passant dels 82 euros de mitjana per cada compra als 69 euros. En termes generals, a l’estat espanyol el 77% dels internautes, 26 milions de persones, usen internet com a canal de compra, tornant així als nivells d’abans de la pandèmia.

Una de les informacions que es destaca de l’informe com a preocupant és que set de cada deu persones que inicien un procés de compra no el culminen. Es donen diferents raons per aquest fet, com els costos ocults que els usuaris no contemplaven d’entrada, els preus confusos o la desconfiança en els sistemes de pagament. També es posa èmfasi que en gairebé la meitat dels productes comprats, un 48%, es retornen, cosa que significa uns elevats costos pel negoci que el poden fer inviable a llarg termini.

IAB Spain i Elogia evidencien que s’evoluciona cap a una convivència entre el comerç físic i el digital, ja que l’any 2020 la dualitat representava el 52% dels consumidors enquestats i quatre anys més tard és del 65%. De cara al futur, s’assenyala que la tendència d’aquesta hibridació és que arribi a tres quartes parts dels compradors i que afecti sense grans diferències a totes les franges d’edat dels 16 als 59 anys. Tot i que aspectes com els millors preus o la rapidesa d’accés del mètode en línia són ben valorats, els clients continuen tenint la necessitat d’estar en contacte amb el producte abans d’adquirir-lo.

Així i tot, hi ha diferents sectors on la principal via de compra es dona a través d’internet. Un d’ells és la moda, amb el 74% del total d’internautes, normalment desenvolupant tot el procés al canal digital. En segon lloc, s’ubica la cultura i l’entreteniment (66%), mentre que, en el tercer, trobem els viatges i les estades (64%). En aquest sentit, les plataformes específiques de comerç electrònic són la principal font d’informació consultada abans de fer una compra, seguits dels buscadors i les webs de les botigues.