Les denúncies per protecció de dades creixen un 37% a Catalunya durant el 2023
L’APDCAT vincula l’increment a una conscienciació més alta de la ciutadania respecte a la importància de la informació personal i dels seus drets
Categories:
L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) ha rebut un total de 843 denúncies i reclamacions vinculades a la protecció de dades i la privacitat per part de la ciutadania durant el 2023, una xifra que representa un creixement del 37% respecte al 2022. L’entitat pública no vincula aquest creixement de denúncies i reclamacions directament a un augment dels casos, sinó al fet que la ciutadania ha guanyat consciència respecte a la importància que té protegir les dades personals i sobre quins drets pot exercir sobre la matèria.
Dels 843 casos rebuts, l’APDCAT n’ha investigat i instruït 443: 150 reclamacions per vulneracions de drets i 293 denúncies per incompliments de la norma. D’aquestes darreres, 87 han acabat amb una amonestació, una sanció econòmica o un sobreseïment. Pel que fa a la tipologia de les sancions resoltes el 2023, la salut és l’àmbit amb un nombre més alt de casos, un total de 15, però seguit molt de prop per la prestació de serveis a la ciutadania (12), els recursos humans (11) i l’exercici de competències administratives (11).
Més enllà de les denúncies rebudes, el servei d’atenció al públic ha rebut i atès un total de 2.115 consultes sobre protecció de dades i privacitat, en aquest cas, gairebé 300 més que a l’exercici anterior. El tema més recurrent ha estat la implantació de les obligacions que reclamen el Reglament general de protecció de Dades (RGPD) i la llei orgànica (LOPDGDD), però també n’hi ha hagut vinculades a l’accés o a la cessió d’informació amb dades personals.