El Parlament europeu aprova la llei per blindar el dret a la reparació

La directiva amplia la garantial legal dels electrodomèstics i imposa obligacions als fabricants per prioritzar la reparació per davant de la substitució

Redacció

La UE posarà en marxa una plataforma digital, amb capítols nacionals, per ajudar la ciutadania a trobar tallers de reparació locals
La UE posarà en marxa una plataforma digital, amb capítols nacionals, per ajudar la ciutadania a trobar tallers de reparació locals | Kilian Seiler (Unsplash)

El Parlament Europeu ha aprovat aquest dimarts, amb 584 vots a favor, 3 en contra i 14 abstencions, la nova llei que permetrà blindar el dret a la reparació d’electrodomèstics i dispositius mòbils a la Unió Europea i combatre l’obsolescència programada de la indústria. Presentada per la Comissió Europea ara fa poc més d’un any, la normativa estableix diversos mecanismes per potenciar la reparació d’aparells per davant de la substitució, al·legant que cada any es generen 35 milions de tones de residus de béns de consum a la UE, les quals impliquen 261 milions de tones d’emissions de CO₂ i suposen una despesa de 12.000 milions d’euros als consumidors que es veuen forçats a comprar nous productes.

La nova llei obligarà els fabricants a oferir la reparació d’electrodomèstics d’ús comú com rentadores, aspiradores o telèfons intel·ligents més enllà del temps de garantia legal, que es podrà ampliar un any més gràcies a la garantia de qualitat. Passat el temps de garantia, les empreses hauran d’oferir peces i eines de reparació a un preu raonable, i mentre l’aparell s’està arreglant, els usuaris podran demanar un dispositiu de recanvi. En cas que la reparació sigui impossible, s’haurà d’oferir una unitat reacondicionada com a alternativa. El text també prohibeix que les companyies impedeixin l’ús de recanvis de segona mà i de peces impreses en 3D. Tampoc es podran negar a reparar un dispositiu al·legant motius econòmics o el fet que ja hagi estat reparat per un tercer.

Un dels focus de la normativa és potenciar l’accés a la informació a la ciutadania sobre els seus drets i sobre les possibilitats de la reparació. En aquest sentit, els fabricants tindran l’obligació de comunicar quins drets tenen els consumidors quan compren un dispositiu. També es posarà en marxa una plataforma digital, amb seccions nacionals per a cada estat membre, que ajudarà la població a trobar tallers i iniciatives de reparació locals, venedors de productes reacondicionats o compradors de dispositius defectuosos, entre altres. Per la seva banda, els estats hauran d’aplicar almenys una mesura per fomentar la reparació, que poden ser en la forma de vals i fons econòmics, campanyes d’informació, cursos de reparació i suport a espais comunitaris ja existents.

Amb l’aprovació del Parlament Europeu, l’únic pas que queda dins del procés burocràtic és l’adopció formal de la directiva per part del Consell Europeu i la seva publicació al Diari Oficial de la UE. Un cop aquests passos es completin, els esdtats membres tindran 24 mesos per adaptar la seva legislació a la nova normativa.