El Govern crea una comissió per coordinar l’ús de la IA en els serveis públics

L’organisme integrarà tots els departaments de la Generalitat i controlarà l’ús ètic dels algoritmes i la protecció de dades personals

Categories:

Redacció

La Generalitat crearà un registre amb tota la informació tècnica i funcional dels sistemes d'IA que faci servir
La Generalitat crearà un registre amb tota la informació tècnica i funcional dels sistemes d'IA que faci servir | Glenn Carstens-Peters (Unsplash)

El Govern de la Generalitat ha anunciat aquest dimarts la creació d’una nova comissió d’intel·ligència artificial, un organisme impulsat per coordinar les diverses aplicacions d’aquesta tecnologia en la prestació de serveis públics i controlar-ne l’ètica i la legalitat. La comissió estarà formada per membres de tots els departaments de l’executiu i d’entitats públiques amb una estreta relació amb la IA, com el Centre de Telecomunicació i Tecnologies de la Informació (CTTI), el Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC) o l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, a més a més d’experts externs al govern i altres administracions públiques.

El nou organisme tindrà dues funcions bàsiques. Per una banda, vetllar pel compliment normatiu i assegurar que tota aplicació d’intel·ligència artificial que es faci servir des del sector públic protegeixi les dades personals de la ciutadania i en faci un ús ètic. En cas contrari, la comissió podrà elevar els casos al Comitè d’Ètica de les Dades, un òrgan que es va posar en marxa a finals de gener. En segon lloc, l’entitat també vol convertir-se en un fòrum de debat en el qual es discuteixi quines aplicacions concretes són les més adequades, quines no funcionen i com els diferents actors públics poden col·laborar i coordinar-se per desplegar aquests serveis de manera conjunta.

A més a més de la posada en marxa de la comissió d’intel·ligència artificial, el Govern també ha aprovat la creació del Registre de sistemes d’intel·ligència artificial, el qual recollirà tota la informació tècnica i funcional d’aquells sistemes i algoritmes que s’estiguin fent servir a l’administració. El registre busca garantir la transparència algorítmica de les solucions i s’oferirà a totes les administracions públiques del Principat que vulguin tenir-hi accés, amb la intenció de fomentar la interoperabilitat i la reutilització de serveis digitals.