Les empreses ‘music tech’ generen el 14% del negoci musical català
El 70% d’aquest grup de companyies es dedica a buscar solucions centrades en la creació de continguts i l’enregistrament de peces
Categories:
La indústria de la música genera 854 milions d’euros anuals i 4.000 llocs de treball a Catalunya, segons el primer estudi d’aquest àmbit elaborat per ACCIÓ, del departament d’Empresa i Treball, amb la col·laboració de la fundació Barcelona Music Lab. Una de les conclusions presentades és que la tecnologia té una importància estratègica, ja que hi ha més d’una cinquantena d’empreses catalanes music tech que desenvolupen solucions tecnològiques pròpies per aquest sector. De fet, Barcelona és considerada com un dels ecosistemes de coneixement i recerca diferencial a escala internacional a causa del nombre de centres de recerca i start-ups que s’han instal·lat.
El principal àmbit d’actuació d’aquest grup de companyies, que presenten una facturació de 60 milions d’euros i signifiquen el 14,23% de la facturació total, és la indústria auxiliar de la música. Set de cada deu organitzacions es dedica a presentar solucions centrades en la creació de continguts i l’enregistrament d’aquests. La resta busca maneres de connectar la innovació amb el segment musical en viu i més tradicional com es pot veure en l’aplicació de realitats immersives, la connexió per diferents vies amb l’audiència o la gestió de la comunitat en línia de seguidors.
Un altre aspecte destacat en l’estudi és la tendència del panorama musical català en l’aplicació de la intel·ligència artificial. De fet, nou de cada deu projectes de recerca i desenvolupament en aquest sector usa aquesta tecnologia. Això s’explica per la presència de referents en aquesta activitat al país, com Dolby o Microsoft, que estan assumint noves àrees de negoci i innovant en la producció musical. També se subratlla dues tendències contraposades com són la consolidació d’aplicacions de retransmissió i la reducció de figures intermediàries.
ACCIÓ i Barcelona Music Lab conclouen l’informe mencionant les noves oportunitats per les empreses catalanes de la indústria de la música. S’apunta a plataformes que facilitin el vincle entre els grups musicals i els seus seguidors, així com solucions tecnològiques per a processos de creació o el monitoratge de les reproduccions de cançons per captar els nous interessos del públic. Des d’un punt de vista sostenible, els elaboradors de l’estudi animen a la creació de productes reciclables i consumibles als festivals i fomentar el seguiment de concerts en línia.