Escac i mat a Meta: Europa prohibeix la publicitat personalitzada

Facebook i Instagram no podran oferir anuncis basats en els comportaments dels usuaris

Categories:

Redacció

La proposta de prohibició ha nascut a Noruega i ara s’estén a tots els països que conformen l’Espai Econòmic Europeu
La proposta de prohibició ha nascut a Noruega i ara s’estén a tots els països que conformen l’Espai Econòmic Europeu | Kaboompics.com (Pexels)

Facebook i Instagram ja no podran recopilar dades dels usuaris a Europa per oferir anuncis basats en els seus comportaments. Així ho va decidir la Junta Europea de Protecció de Dades (JEPD), anunciant a Meta que en les pròximes dues setmanes ha de prohibir a les seves plataformes “qualsevol tractament de dades personals amb finalitats publicitàries basades en el comportament”. Suposa un fort cop a la companyia estatunidenca, ja que un dels nuclis de negoci està en l’obtenció de milions de dades quan les persones interactuen i es mouen per l’aplicació.

La prohibició no ha arribat a partir d’un estat membre de la Unió Europea (UE), sinó que ha sigut una petició de Noruega. El passat mes de juliol, l’Autoritat Noruega de Protecció de Dades (NO DPA) va ordenar a l’empresa de Mark Zuckerberg que deixés d’utilitzar dades dels usuaris per enviar publicitats dirigides, exposant-se a sancions econòmiques —85.000 euros diaris— si no complia els requisits. La JEPD va decidir de forma urgent i vinculant la setmana passada ampliar la restricció del país escandinau als 30 països que conformen l’Espai Econòmic Europeu, on hi ha els 27 estats de la UE, Noruega, Islàndia i Liechtenstein.

Aquesta notícia arriba hores després que diferents organismes europeus presentessin una regulació europea que obligava Meta a deixar de mostrar anuncis a menors de 18 anys a la UE. També a principis de setmana, dilluns 30 d’octubre, es va anunciar una subscripció de pagament per Instagram i Facebook, que permet fer servir les seves plataformes sense que aparegui publicitat, per evitar així ser rastrejat per les autoritats europees.

Per la seva part, la JEPD ha declarat sobre el pla de subscripció sense publicitat que “prendran nota de la proposta de Meta en un enfocament basat en el consentiment com a base jurídica” i que l’estudiaran al detall. De moment, insisteixen que s’ha de ficar punt final a aquest tractament de les informacions dels usuaris i oferir-los la llibertat de negar-se a donar el seu consentiment en determinades operacions.