El Govern multa Amazon per la mala gestió dels residus electrònics

La companyia ha incomplert la normativa que obliga a acceptar els articles antics dels clients i traslladar-los a una planta de tractament

Redacció

Barcelona acollirà la setmana vinent un congrés sobre gestió de residus d'aparells elèctrics i electrònics al World Trade Center
Barcelona acollirà la setmana vinent un congrés sobre gestió de residus d'aparells elèctrics i electrònics al World Trade Center | Anna Ferràs

El Govern ha multat la multinacional Amazon per no oferir tota la documentació requerida a l'hora de gestionar els residus de caràcter electrònic. Es tracta d'un incompliment de la normativa que estableix que les empreses que distribueixen electrodomèstics estan obligades a oferir la possibilitat que el client els entregui l'article del qual es desfà.

L'empresa els ha d’acceptar i els han de traslladar a una planta de gestió de residus, però en moltes ocasions és un requisit que només apareix a la lletra petita i és difícil de detectar. Tot i que el marge de maniobra de la Generalitat per imposar grans sancions és limitat, des de l’Agència Catalana de Residus s’ha destacat que aquesta obertura sancionadora suposa, almenys, un primer pas i un toc d’alerta perquè les companyies que es dediquen a la venda ‘on-line’ actuïn amb responsabilitat. 

En aquest sentit, Barcelona acollirà la setmana vinent, per primer cop, un congrés sobre gestió de residus d'aparells elèctrics i electrònics, que busca solucions a una problemàtica creixent amb més de 17 tones recollides el primer semestre del 2023 a Catalunya, un 6,43% més que l'any passat. La trobada se celebrarà al World Trade Center el 5 i 6 d'octubre. 

Demanda història per “pràctica monopolista” als EUA

A Amazon, aquesta multa en l'àmbit català li arriba el mateix dia de la demanda que la Comissió Federal de Comerç dels EUA i 17 fiscals li han interposat per “pràctica monopolista”. Segons aquesta entitat, la companyia utilitza "estratègies anticompetitives i injustes entrellaçades per mantenir il·legalment la seva posició predominant” i acusa la multinacional "d'impedir que els rivals i venedors redueixin els preus, degradar la qualitat per als compradors, sobrecarregar els venedors, sufocar la innovació i d’impedir que els rivals competeixin justament" contra ella.

La Comissió i els estats al·leguen que la conducta anticompetitiva d'Amazon es produeix en dos mercats: el de les superbotigues en línia que serveix als compradors i el dels serveis del mercat en línia comprats pels venedors.